Vědci si kladou otázku, co by mohlo být příčinou? Japonští, vietnamští, korejští, čínští a indičtí vědci dospěli k závěru, že Země byla v roce 775 n. l. pravděpodobně vystavena jadernému bombardování. (Foto: Flickr)

Svědčí o tom zvířecí kosti i zbytky stromů z té doby. O tomto záhadném objevu poprvé informovali vědci z japonského města Nagoja. Zjistili, že dřevo obsahovalo radioaktivní částice a izotopy více než 40krát vyšší než obvykle.

Změny životního prostředí způsobily, že kůra dávných stromů v Evropě a Asii absorbovala uhlík C-14 20krát rychleji než za normálních podmínek. Tohoto efektu lze dosáhnout v důsledku masivních jaderných úderů nebo v jaderných reaktorech. Pravděpodobnost, že by nějaká civilizace v 8. století disponovala takovou technologií, je však pro vědce malá.

Když chybí příčina kataklyzmatu nebo rozsáhlé změny uvnitř Země, pak stojí za to uvažovat o vlivu zvenčí, tedy z vesmíru. Ale znovu: co se mohlo stát s planetou v 8. století našeho letopočtu, aby se dostala pod masivní vliv gama záření z vesmíru? Navíc na základě analýzy vědců byly tyto paprsky rozptýleny po celé Eurasii v podobě obrovských zaoblených ploch, z nichž každá měla průměr až 200 kilometrů.

Navzdory pochopitelnému algoritmu tohoto jevu nebyl jeho původní zdroj nikdy objeven. Zda to bylo naše Slunce, nebo výbuch supernovy v některé z nejbližších hvězdných soustav, není jasné. V obou případech by výsledné poškození ozonové vrstvy bylo mnohem závažnější, a to i o 1200 let později. K její obnově by nedošlo ani v případě, že by zdrojem silného gama záření vyslaného k Zemi byla naše hvězda. Nakonec vědci přiznali svou bezradnost při hledání pravdy.

Vedoucí japonského vědeckého týmu Fusa Miyakeová dospěla k závěru: „Moderní techniky a poznatky nashromážděné vědeckou komunitou nám neumožňují určit skutečnou příčinu takzvaného jaderného výbuchu C-14 v roce 775 n. l. Vědci se domnívají, že se jedná o skutečnou příčinu. Vyloučili jsme jaderné bombardování i dopad Slunce a jiných hvězd. Tyto faktory k ní rozhodně nemohly vést.“.

Zdroj: nature.com