Ekonomické mraky se stahují po celém světě, protože některé z největších přepravních společností varují před poklesem světového obchodu. (Foto: Flickr)

Americký přepravce FedEx a dánský přepravní gigant A.P. Moller-Maersk A/S hovoří o nových příznacích globálního zpomalení. Obě tyto společnosti jsou všeobecně považovány za barometr mezinárodního obchodu.

Nejnověji před slábnoucím hospodářským růstem varuje finanční ředitel společnosti FedEx Michael Lenz, který v úterý na konferenci Robert W. Baird Global Industrial Conference sdělil posluchačům, že společnost v reakci na slabou poptávku po doručování zásilek omezila lety a zaparkovala letadla, aby snížila náklady.

Podívejte se, rozhodně budeme realizovat více strukturálních úspor nákladů v druhé polovině roku. Tehdy se začnou projevovat další přínosy, především z… u společnosti Express, z omezení letů.

Když zaparkujete letadla, zejména starší letadla, která balíme, odkládáte údržbu, což jsou značné náklady. Zároveň máte relativně nízké náklady na vlastnictví těchto letadel.

Je to tedy provozně i finančně flexibilní způsob řízení kapacity. Jak jsem již řekl, v dohledné budoucnosti předpokládáme nižší výhled poptávky.

Nemám dokonalou křišťálovou kouli, abych mohl říci, jaké bude celkové makro prostředí. Nemám celoroční výhled zisku na rok 23. Takže nemám žádnou konkrétní prognózu, kterou bych vám tam mohl poskytnout, ale buďte si jisti, že jak ukazují některá z těchto specifik, na která jsem upozorňoval, jsme plně odhodláni pokračovat v přijímání opatření, která jsou nutná pro změněná očekávání toho, jaké je provozní prostředí.

Lenz poskytl podrobnější informace o tom, kolik vnitrostátních a mezinárodních letů bylo omezeno:

Dosud jsme zrušili zhruba 8 nebo 9 mezinárodních frekvencí a asi 23 vnitrostátních frekvencí, které byly zahrnuty do změny letového řádu, kterou jsme provedli v říjnu. Dalších 8 nebo 9 vnitrostátních frekvencí přibude v listopadu.

Opatření na snižování nákladů jsou v souladu s překvapivým oznámením firmy o makroekonomické slabosti na celém světě, které bylo zveřejněno v polovině září. Tehdy uvedla, že stahuje svou prognózu zisku za fiskální rok 2023.

Generální ředitel společnosti FedEx Raj Subramaniam poté vystoupil ve večerním pořadu Jima Cramera na televizní stanici CNBC a varoval analytiky a investory na Wall Street před celosvětovým zpomalením a naznačil, že nás čeká globální recese.

A není to společnost FedEx. Společnost Maersk, největší světový vlastník kontejnerových lodí, snížila svůj výhled růstu globální poptávky po kontejnerech v roce 2022 a předpověděla, že rok 2023 by mohl být horší. Objevily se dokonce zprávy, že společnost ruší plavby.

„Na obzoru je spousta temných mraků,“ napsala společnost ve své poslední zprávě o výsledcích a dodala: „To zatěžuje kupní sílu spotřebitelů, což následně ovlivňuje globální poptávku po dopravě a logistice.“

Podle nejnovějších zpráv Mezinárodního měnového fondu World Economic Outlook a Světové banky Economic Prospects dochází k poklesu globálního hospodářského růstu při vysoké inflaci, tj. stagflaci.

Konference OSN o obchodu a rozvoji pak varovala, že světové centrální banky zvyšují úrokové sazby příliš agresivně, což by mohlo vyvolat hospodářskou krizi.

Sledujte konsolidované globální výrobní indexy PMI společnosti JP Morgan, které právě přešly do kontrakce.

Všechna letošní zvýšení sazeb globálními centrálními bankami mají 9-12měsíční zpoždění, než zasáhnou světový obchod. To vše tedy může naznačovat, že rok 2023 by mohl být pro globální ekonomiku katastrofální.

Zdroj: gcaptain.com