USA mají celou tak zvanou vzdušnou flotilu „soudného dne“, každý z letounů se v případě jaderné války může dočasně stát Národním centrem pro vzdušné operace (NAOC), pokud bude velitelství USA potřebovat kontrolu operací po celém světě a zároveň se tím dokáže vyhnout následkům jaderného úderu. (Foto: AF.mil)

Současný ministr obrany USA Patrick Shanahan se nedávno vydal na týdenní cestu do Asie, plánuje navštívit Indonésii, Singapur, Jižní Koreu a Japonsko.

Uvádí se, že šéf Pentagonu letá jenom Boeingem E-4B Nightwatch, který je také označen za letadlo „soudného dne“. Letoun je vybaven potřebným zařízením, aby ministr během cesty neztratil spojení s americkými vojsky na všech místech.

„Je to skvělé, ale stále mi dávají více práce. Práce nikdy nekončí,“ zažertoval Shanahan v rozhovoru pro CNBC.

Jeden z členů posádky televizní stanici prozradil, že minimálně jedno ze čtyř letadel je vždy připraveno vzlétnout, proto tyto letouny mají zvláštní, ale opodstatněnou přezdívku náhradní Pentagon.

Letadlo a palubní zařízení jsou speciálně ochráněné, aby odolaly následkům jaderného výbuchu. Několik oken a sklo kabiny jsou chráněny před radioaktivním zářením a jsou zastíněná metalickou sítí.

Zařízení, které kontroluje let Boeingu E-4B a spojení velitelského střediska je naopak chráněné před elektromagnetickým impulsem, který vzniká po jaderném výbuchu. Kromě toho je většina přístrojů na palubě záměrně z dodigitální doby, aby se takto posílila ochrana před elektromagnetickým impulsem.

„Je to běžný omyl, ale toto letadlo nemá digitální dotekové obrazovky v kabině nebo ještě někde. Podmínky, za kterých letoun musí létat, vyžadují analog, protože digitální technika v průběhu jaderné války bude zlikvidovaná,“ prohlásil v rozhovoru pro televizi další člen posádky.

Za mírových časů Boeing E-4B Shanahanovi umožňuje mít vždy spojení a přehled o situaci na zemi. Na letounu je 67 satelitních přijímačů a antén, které slouží jako „létající velitelské středisko“ pro ministra obrany.

Bojové E-4B Nightwatch byly poprvé prezentovány v roce 1974 a od té doby se stále modernizují. Podle očekávání jejich životnost skončí v roce 2039.

V Rusku také existuje vlastní letadlo „soudného dne“ – Il-96-400, které bylo modernizován v roce 2016. Na letoun byly nainstalovány čtyři výkonné motory a moderní avionika.

Ruské vzdušné velitelské středisko může uletět 12 000 kilometrů. Jeho modifikovaný model používá při svých cestách prezident Vladimir Putin.

Zdroj:  cnbc.com