Podle nového zvukového záznamu se letoun F-35 mohl v neděli zřítit kvůli špatnému počasí v Jižní Karolíně, protože se množí otázky, proč bylo povoleno pokračovat v katastrofálním cvičení. (Foto: Flickr)

Podle listopadového vyšetřování časopisu Forbes je letoun F-35B Lightning II, který pilotoval nejmenovaný pilot námořní pěchoty, vystaven riziku poruchy, pokud létá v bouřkách.

Jeho sesterský letoun F-35A je postižen více a nemůže létat v okruhu 25 mil od blesků.

Problém spočívá v systému OBIGGS (Onboard Inert Gas Generation) letounu F-35, který do palivových nádrží pumpuje vzduch obohacený dusíkem, aby je inertoval a zabránil tak explozi letounu v případě zásahu bleskem.

„Varianty F-35B a C mají některé stejné problémy se systémem OBIGGS jako F-35A, ale podařilo se jim zmírnit provozní dopady,“ uvedl loni v e-mailu pro Forbes vrchní poddůstojník Matthew Olay, mluvčí Společné programové kanceláře F-35.

Zvukový záznam z nedělní havárie ukazuje, jak pilot po katapultování říká záchranářům, že „to ztratil v počasí“.

Vzlétl v neděli v tandemu s dalším F-35 z letecké základny Charleston v Jižní Karolíně a katapultoval se ve výšce 1 000 stop – o něco méně než je výška Empire State Building.

Nacházel se jen asi kilometr severně od mezinárodního letiště v Charlestonu, v obydlené oblasti, což vedlo pilota k tomu, že se na padáku spustil do obytného dvora.

Volání na tísňovou linku bylo uskutečněno v neděli ve 13:42 hodin.

Na zvukovém záznamu, který si uchovala záchranná služba okresu Charleston, je zachycen muž, který někomu do telefonu říká: „Není si jistý, kde se jeho letadlo zřítilo, říkal, že ho prostě ztratil v počasí.“

Letadlo bylo v té době na autopilota, uvedl Jeremy Huggins, mluvčí Společné základny Charleston, v rozhovoru pro NBC News.

Samostatný zvukový záznam, který získal letecký nadšenec @aeroscouting, podle všeho ukazuje, jak se věže řízení letového provozu v regionu snaží navázat kontakt s letadlem bez pilota. Předpokládá se, že „zombie jet“ je v rozhovoru SWEDE-11.

Řízení letového provozu se snaží mluvit se SWEDE-12, křídlem letadla, a říká, že ztratilo kontakt se SWEDE-11.

„SWEDE-12, máte nějaké vnější spojení se svým wingmanem – není na … frekvencích,“ říká pracovník ATC.

ATC sděluje pilotovi tandemového letadla SWEDE-12, že jeho kolegu nahlásí jako „NORDO“ – letí bez vysílačky.

Pohřešované letadlo uletělo asi 60 mil, než se zřítilo poblíž Bartell Crossroads, ve venkovské oblasti s udržovanými zemědělskými poli.

Manželé z Jižní Karolíny řekli televizi NBC News, že viděli letadlo letět „téměř obráceně“ nad nimi.

„Naše děti vždycky trochu pozdraví, tak jsme řekli: ‚Podívejte se na to letadlo. Panebože, je tak nízko,‚ řekl Adrian Truluck.

‚A ono bylo tak nějak asi 100 stop nad vrcholky stromů a letělo skoro obráceně.‘

Její manžel Stephen Truluck dodal: „Bylo asi ve třech čtvrtinách cesty,“ převrácené.

Námořní pěchota se k příčinám „neštěstí“ ani k probíhajícímu vyšetřování nevyjádřila.

Pilot, který se katapultoval, byl mezitím propuštěn z nemocnice.

Námořní pěchota vyhlásila takzvanou „bezpečnostní odstávku“ – uzemnění své flotily na dva dny.

Nedělní nehoda je třetím závažným incidentem letounů námořní pěchoty, k němuž došlo za posledních šest týdnů.

Bývalý příslušník námořní pěchoty Dan Grazier, který pracuje v organizaci Defence Watchdog a na problémy s bezpečností F-35 upozorňoval již několik let, uvedl, že poruchu chybějícího letounu mohla způsobit softwarová závada nebo kybernetický útok.

Pro DailyMail.com řekl: „V celém podniku existují tisíce průniků, slabých míst, kterými by se hacker mohl dostat k softwaru.“

Zdroj: dailymail.co.uk