Webový portál AC24.cz ukládá soubory cookies, které pomáhají k jeho správnému fungování. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte.

AC24.cz

AC24.czZe světaVzducholodě jsou zpět: vojenské aerostaty budou chránit Rusko před raketovým útokem

Sociální sítě

Reklama

Vzducholodě jsou zpět: vojenské aerostaty budou chránit Rusko před raketovým útokem

Vzducholodě se pro vojenské účely využívaly v průběhu celého 20. století a neztrácejí svou aktuálnost ani na začátku nového milénia. Programy vývoje vojenských vzducholodí existují v mnoha zemích. Výhody těchto letadel jsou nasnadě: velká nosnost, délka letu bez mezipřistání, menší využití paliva ve srovnání s letouny a vrtulníky, velká spolehlivost a délka působení ve vzduchu. Kromě toho vzducholodě nepotřebují přistávací dráhu — mohou totiž vzlétnout z jakékoliv více méně rovné plochy.

Mají však i své nevýhody: nízká rychlost (maximálně 160 km/h) a špatné manévrovací schopnosti. Navzdory tomu vzducholodě mohou plnit některé úkoly, na něž jejich negativní charakteristiky nemají zásadní vliv.

Na začátku roku 2015 poradce prvního zástupce generálního ředitele ruského koncernu Radioelektronické technologie (KRET) Vladimir Michejev uvedl agentuře RIA Novosti, že se již začalo pracovat na projektu vzducholodě pro potřeby protiraketové obrany země. Může se stát plnohodnotným prvkem systému včasného varování před raketovým útokem, jenž je dnes tvořen dvěma stupni — orbitální skupinou družic a pozemními radiolokačními stanicemi.

„Hlavní výhodou vzducholodi je velká využitelná plocha, na kterou lze umístit anténní systémy," řekl Vladimir Michejev, „tyto lokátory mohou zaznamenat start mezikontinentálních balistických raket (MBR) a sledovat trajektorii letu jejich hlavic. KRET zajistí potřebnou elektroniku, zatímco samotný aerostat projektuje aeronautické středisko Augur."

Jedná se o perspektivní vzducholoď Atlant, jenž má podle plánu poprvé vzlétnout v roce 2018. Projekt je rozdělen na tři modifikace s nosností 16, 60 a 170 tun. Pro vojenské účely budou pravděpodobně využity těžší modely. Uvádělo se, že Atlanti budou schopni působit ve výšce 10 tisíc metrů, což je dostatečně vysoko, aby mohli objevit hlavici MBR na počáteční a závěrečné fázi letu.

Kromě toho velké užitečné zatížení a vysoký dolet — až 5000 kilometrů — umožní využívat tyto vzducholodě pro převoz vojenské techniky. Největší Atlant dokáže transportovat mnohem těžší náklad než vojensko-transportní letoun An-124: 170 tun oproti 120. Teoreticky dokáže vynést do vzduchu tři tanky T-90 s veškerou municí nebo osm bojových vozidel pěchoty BMP-3.


Дирижабли "Атлант-100" и "Атлант-30". Вид по эскизному проекту.

Atlant přitom nepatří mezi nejneobvyklejší projekty aerostatů současnosti. Perspektivní bezpilotní vzducholoď Berkut od společnosti Augur dokáže vystoupat do výšky 20-23 km a zůstat viset ve vzduchu 3-4 měsíce. Takových vlastností se podařilo dosáhnout díky systému elektrického napájení pomocí slunečních panelů. Mezi hlavní úkoly vzducholodě budou patřit zajištění komunikačního spojení, letecké snímkování a sledování velkých ploch země. Teoreticky ho ale bude možné využívat i pro účely radioelektronickho boje, protivzdušné obrany a sledování cílů. Taková letadla by se mohla hodit například pro ruské vojenské jednotky v Arktidě — díky polárnímu dnu Berkut nebude mít problém se zdroji energie.

V perspektivě stratosférické vzducholodě budou moci nahradit družice mobilního spojení vojenského a civilního určení. Aerostat ve výšce 20 km je schopen zajistit nepřetržité spojení do vzdálenosti 760 km. Přitom vzducholodě jsou mnohem levnější než družice, nepotřebují žádné nosné rakety a po skončení délky životnosti neplní řady vesmírného smetí na orbitě. Navíc v případě jejich poruchy je lze dostat zpět na zem a provést nutné opravy.

Spojené státy mají dva programy vojenských vzducholodí — taktické a strategické. K taktickým vzducholodím patří mini-aerostaty Combat SkySat Phase 1 vážící pouze dva kilogramy a jež již byly využity v Iráku, kde zajišťovaly radiové spojení mezi pozemními vojenskými jednotkami v okruhu 320 km. Americká armáda má v plánu zvýšit užitečné zatížení těchto „drobečků", aby na ně bylo možné rozmístit další vybavení — například HD kamery. Cena jednoho aerostatu se pohybuje pouze kolem 2000 amerických dolarů. Mohou se tak stát levnou alternativou bezpilotním letounům.

Strategický program tvoří stratosférické vzducholodě, mezi něž patří například projekt Stratelite. Jedná se o telekomunikační platformu pro zajištění spojení o ploše 800 tisíc čtverečních kilometrů. Její výroba však nebyla zahájena. Pro tuto chvíli američtí vědci pracují na projektu průzkumné vzducholodi, která bude schopna pracovat v 80km výšce, tedy v horní části stratosféry.

USA měly několik projektů vojenských výškových vzducholodí, jež měly být vyzbrojeny střelami s plochou dráhou letu a naváděnými leteckými pumami. Nicméně projekt byl odmítnut ještě v koncepčním stádiu — obrovské a neohebné aerostaty by byly příliš lákavým cílem pro prostředky protivzdušné obrany potenciálního nepřítele.

Tento problém se snaží vyřešit Čína, která v roce 2015 otestovala vzducholoď Yuanmeng, jež v budoucnu může stoupnout až do výšky 100 km, tj. mimo dostřel existujících systémů protivzdušné obrany.

Projekty vzducholodí dvojího určení mají i evropští výrobci. Německá společnost Cargolifter AG ještě na konci 90. let začala pracovat na aerostatu Cargolifter CL160, který má být schopen zvednout náklad o hmotnosti 160 tun a převézt ho na vzdálenost 10 tisíc kilometrů. Vzducholoď však nikdy nebyla vyrobena.

Zdroj: snews.com

Loading...

Pro psaní komentářů se musíte přihlásit. Nemáte účet? Zaregistrujte se.

Komentáře   

+17 # Lubinen 2017-05-11 10:35
To je zvláštní stále se mluví o kosmické turistice ,proč ne pomoci vzducholodí? PVOS jako záklaďák vím jaké mohou panovat nehostinné podmínky ve výškách kolem 30 km nad zemí nejenom teplotně -45 C ale i vychry či orkány , ne že bych tam byl ale sondy zavěšené pod balony nafoukané vodíkem by mohly vyprávět .Balon na zemi měl průměr kolem 2 m a ve výškách kolem 35 km praskaly , když přesahovaly průměru 25-30 m.Jde o to překonat atmosféru země a to není nijak jednoduché stejně jako návrat takové vzducholodě ale nemožné není téměř nic.
+1 # contumacia 2017-05-11 11:13
Lubinen

Jo bude to tak jak píšeš Lubinen...
-1 # Petko Kotov 2017-05-11 13:09
Musime pockat jestli neco vymysli Americani - za nejakych 50 nebo 100 roku se Rus pokusi to okopirovat. Americani - NASA - ukaze fotky od vzdalenych planet, posila sondy na Mars a chysta i posadky. Rusky okupant jen spekuluje jak vesmir vyuzit k vrazdeni lidi na Zemi. Zadne vysledky miroveho badani jeste Rus nikomu neukazal- protoze zadne nema.
+12 # Miki 2017-05-11 22:51
A Američanům trvalo přes 50 let než okopírovali francouzské a německé vzducholodě, ty chytráku.
+1 # Jayko 2017-05-12 11:54
Nejenom k vrazdeni, ale i k otravovani a terorizovani, proto te Rusove vyrobili.
+17 # Dost3 2017-05-11 10:44
Jak lvové bijem o mříže,
jak lvové v kleci jatí,
my bychom rádi k nebesům
a jsme ze zemí spjatí.

Nám zdá se z hvězd, že vane hlas........... .
+12 # diamond 2017-05-11 15:22
Co je to ten hrdobec?
Já si představuju, že je to nějaký živočich, brouk typu krkavec či 5K. Akorát nevím, jestli si před sebou valí tu kuličku nebo ne.
+11 # Dědouch1 2017-05-11 17:28
Václave, hrdobec je sebevědomý hloupý spratek, který místo nicku, procvičuje zájmena osobní.
-1 # Petko Kotov 2017-05-11 13:06
Rus uz zase spekuluje jak a cim by ostatnim narodum uskodil. Namisto aby vyvinul alespon jeden lek ktery by lidem pomahal ten barbar spekuluje jak jich co nejvice zabit a okupovat.
0 # Hedvika 2017-05-11 13:30
Tyhle vzducholodě by měly sloužit jiným účelů. Já např. sním o romantické plavbě vzducholodí nad Kampou s nějakým mužem mých snů, nežeknu o koho jde, ale byl to velký člověk. Resp. bych s tou vzducholofí jela na dovolenou do turecka v létě, a dívala bych se dolů na ty všechny silnice a města.
+16 # Dědouch1 2017-05-11 13:57
Koho zajímá tvoje chlastačka s lahvoněm? Navíc by si venca vzal na romantiku raději sašenku vondrů.
+11 # John Maxwell 2017-05-11 19:23
Chuděra při vzpomínce na lahvoně ukápla slzička fláklo to s ní o podlahu až zapoměla, že vzducholoď je od slova vzduch a nejezdí takže bude hovno a né "romantika"
+12 # Lubinen 2017-05-11 13:57
Hedvy ty vždy rozsvítíš vnímání světa tak nějak sluníčkověji ,od koho ty to máš?
+8 # Lubinen 2017-05-11 14:54
Heduš copak sním ale i bez něho musíš být úžasná bytost.
+4 # contumacia 2017-05-11 20:01
Hedvika

To je jednoduchý jak facka... ujetá Hedviko...!!!

Tím můžem Tvých snů je přeci Tvůj nenáviděný [...]enec Václav Havel....
-1 # Petko Kotov 2017-05-11 13:39
...
-1 # Petko Kotov 2017-05-11 13:40
Ja bych do podobnych vzducholodi nalozil prorusky kolaborantsky ksindl a poslal bych je svetem bez zradla a bez vody.. I kdyz oni jsou tak neschopni ze na zivot bez zradla jsou nejspis uz zvykli. Alespon to vypada podle jejich narikani jak vsechno stoji za prd a jak jim za ruske okupace bylo lepe, smejdum.
+10 # Monika lkemae 2017-05-11 15:36
Kotov ! Ty jedna bukvice bys tam měl chcipnout jako prvni ! To by bylo radosti po všech webech né pouze na 24 !
-1 # Petko Kotov 2017-05-11 15:45
proc se tolik rozcilujes pri setkani s realitou ty stara lesbo ? Moc te mrzi ze vy bolsevici uz nemuzete cenzurovat nepohodlne nazory a zavirat lidi kteri z vasi hloupozti maji veselo ? Se podivej ty nano kam jste ten socialismus privedli. Jen diky Zapadu a USA se lidi dnes maji lepe a nemusi se uz bat ruskeho okupantskeho ksindlu. Na dnesni dobe hledate chyby ale sami jste dojebali na co jste sahli, smejdi
+15 # Dědouch1 2017-05-11 17:30
Možná i doma. Protože mít doma něco tak vypatlanýho, musí být horror.
-1 # Petko Kotov 2017-05-11 15:40
.
+6 # Audit 2017-05-11 17:57
.

Top of Page

Copyright 2017 © AC24, s.r.o. | Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu. | Nezávislé zpravodajství z celého světa aneb Co se jinde nedozvíte |
Máte dotaz? Chcete inzerovat na AC24? Neváhejte nás kontaktovat formou emailu: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Provozovatelem serveru AC24.cz je AC24 s.r.o., se sídlem Jaurisova 515/4, Michle, 140 00 Praha 4, IČ: 02988186, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl C, vložka 226266. | O projektu | Tiráž | Napsali o nás | Podpořte nás