Rusko jako první země na světě vyzkoušelo elektrickou pohonnou jednotku na základě technologií vysokotepelné supravodivosti napájenou výhradně akumulátorem, sdělili Sputniku ve Fondu pro perspektivní výzkumy. (Foto: Russian Foundation for Advanced Research Projects)

„V rámci společného projektu Fondu pro perspektivní výzkumy a společnosti SuperOks byly poprvé na světě uskutečněny laboratorní zkoušky prvků leteckého integrovaného elektrického energetického systému na základě vysokotepelné supravodivé platformy, která se skládá z akumulátorové baterie, kabelu, zařízení na omezení proudu a elektrického motoru,“ oznámili v tiskovém oddělení.

Vysvětlili, že v průběhu zkoušek bylo elektrické napájení zabezpečováno jen díky zvláště vyvinuté akumulátorové baterii o velkém výkonu.

Testování se provádělo v podmínkách imitace vzletu a přistání, vybíjení a nabíjení baterie za letu a také v havarijních režimech.

Tento systém se plánuje využívat ve složení experimentální hybridní pohonné jednotky. Vyvíjí ji Baranuv ústřední ústav leteckých motorů  pojmenovaný, zkoušky ve složení letounu jsou naplánovány na léta 2020 a 2021.

Jak upřesnili ve Fondu pro perspektivní výzkumy, projekt se realizuje pro vývoj plně elektrických letadel a vrtulníků, které se budou lišit od existujících vzorů letecké techniky dokonalejšími provozními charakteristikami.

Společný projekt Fondu pro perspektivní výzkumy a společnosti SuperOks na vytvoření vysokotepelného elektrického motoru na základě supravodičů byl zahájen v prosinci roku 2016. Realizované technologie umožňují vývoj „plně elektrických“ letounů, jako jsou třeba aerotaxíky s vertikálním vzletem a přistáním, a také elektrických námořních lodí. V rámci projektu byly pro demonstraci možností této technologie vyvinuty vzorky elektrických motorů o výkonu 50 a 500 kW.

Zdroj:  snews.com