USA – Federální úřad pro letectví v současné době vyšetřuje téměř 5 000 pilotů, kteří podle něj představují „potenciální riziko pro leteckou veřejnost“. (Foto: Flickr / ilustrační)

Zpráva deníku The Washington Post uvádí, že Úřad leteckého zdravotnictví FAA vyčlenil v loňském roce na toto vyšetřování 3,6 milionu dolarů.

Zpráva Postu uvádí, že dotyční piloti jsou veteráni, kteří pobírají peníze za stavy, které by je mohly činit nezpůsobilými k létání, zatímco FAA hlásí, že jsou pro tento úkol v pořádku.

Úřad pro záležitosti veteránů na tento problém poprvé narazil před více než dvěma lety, ale vyšetřování bylo zveřejněno až nyní.

Přibližně 600 pilotů, kterých se to týká, létá pro osobní letecké společnosti, uvedl deník Post s odvoláním na „vysoce postaveného amerického úředníka obeznámeného se záležitostí, který hovořil pod podmínkou zachování anonymity, aby mohl diskutovat o probíhajícím případu“.

Ostatní létají buď soukromými letadly, nebo nákladními lety, nebo pracují pro cestovní kanceláře.

Podle zprávy bylo v důsledku vyšetřování FAA propuštěno přibližně 60 pilotů.

„Odborníci uvedli, že vyšetřování odhalilo dlouhodobé nedostatky v systému lékařských prohlídek pilotů FAA a že samotný počet nenahlášených zdravotních problémů představuje riziko pro bezpečnost letectví,“ napsal Post s tím, že FAA se do značné míry spoléhá na to, že piloti sami nahlásí své zdravotní problémy.

Mitchell Garber, bývalý hlavní lékař Národní rady pro bezpečnost dopravy, uvedl, že politika samohlášení má svá rizika, a poznamenal, že „falšování nebo nesdělení důležitých zdravotních informací může ohrozit bezpečnost pilota a jeho cestujících“.

Mluvčí FAA Matthew Lehner uvedl, že prověřuje 4 800 pilotů, „kteří mohli v rámci svých žádostí o zdravotní prohlídku předložit nesprávné nebo nepravdivé informace“.

„FAA použila přístup založený na riziku, aby identifikovala veterány, jejichž zdravotní stav představuje největší riziko pro bezpečnost, a nařídila jim, aby přestali létat, dokud agentura jejich případy nepřezkoumá,“ řekl Lehner. „Naprostá většina těchto pilotů může pokračovat v bezpečném provozu, zatímco dokončíme proces sladění.“

„Existují lidé, kteří se podle mě snaží hrát na obě strany,“ řekl Jerome Limoge, letecký lékař v Colorado Springs. „Jsou podporováni ze strany VA, aby si nárokovali všechno.“

Tato hra může představovat nebezpečí trestního stíhání. Od roku 2018 bylo nejméně 10 pilotů stíháno na základě obvinění z utajování svých výhod při létání.

Podle Národní rady pro bezpečnost dopravy zdravotní problémy pilotů způsobily v letech 2012 až 2022 9 % smrtelných leteckých nehod.

Piloti umírají ve vzduchu, jako tomu bylo v případě pilota společnosti Latam Airlines, který zemřel během letu z Miami do Chile na začátku tohoto měsíce, uvádí New York Post. V březnu, jak poznamenal deník The Washington Post, pilot letadla společnosti Southwest „omdlel“, když bylo letadlo ve vzduchu.

Někteří piloti tvrdí, že zásah proti veteránům je nespravedlivý, uvedl list Post.

„Pokud si chtějí posvítit na veterány, musí si posvítit všude,“ řekl 52letý uzemněný pilot Rick Mangini, který kdysi létal pro armádu.

„Vím o spoustě pilotů, kteří mi řekli o [zdravotních potížích], o kterých FAA neříkají,“ řekl. „Co dělají veteránům? To je definice obtěžování.“

Některé žádosti o invaliditu jsou nadsazené, řekl jeden bývalý pilot.

„Házejí špagety na zeď, aby viděli, co se přilepí,“ řekl Keith Roxo, bývalý stíhací pilot námořnictva, který je provozním ředitelem poradenské firmy Wingman Med. „A víte, co se drží? Téměř všechno. Je to: ‚Vezmi, co můžeš. Invalidita vám má kompenzovat vaše utrpení.“

Některá postižení zaznamenaná VA „jsou jen postižení na papíře,“ řekl.

Zdroj: westernjournal.com