Aktualizace (1300ET): Během tiskové konference se NTSB odvolala na video ze Salemu v Ohiu, asi 20 mil od východní Palestiny, na kterém jsou vidět jiskry a plameny šlehající zpod vlaku. (Foto: Twitter)

Zjevný strukturální problém vlaku byl zachycen bezpečnostní kamerou, když vlak projížděl Salemem. Podle Michaela Grahama, člena rady NTSB, dvě získaná videa svědčila o mechanických problémech připisovaných nápravám železničních vozů, které pravděpodobně vedly k vykolejení.

Druhé video získané v době, kdy vlak projížděl Salemem, bylo zaznamenáno zpracovatelským závodem poblíž detektoru horkých skříní, který snímá teplotu náprav při průjezdu vlaku. Podle Grahama vedl údaj z detektoru závad na cestě k alarmu, který posádku upozornil na mechanický problém krátce před vykolejením ve východní Palestině. Toto upozornění následně přimělo vlak k použití nouzové brzdy, což mohlo být příčinou vykolejení. V současné době NTSB prověřuje údaje a zvukové záznamy vlaků, aby zjistila příčinu vykolejení a to, který detektor horkých skříní indikoval mechanickou chybu předcházející nehodě. Očekává se, že NTSB vydá předběžnou zprávu o svých zjištěních do 30 dnů.

* * *

Zaslal ‚BlueApples‘,

Zatímco americká vláda vynakládá miliony dolarů na léčbu existenční krize balónů, malé městečko v Ohiu se ocitá v situaci, která ve skutečnosti vypadá jako apokalypsa. Možná je to záměr, protože veškeré drama kolem narušování amerického vzdušného prostoru čínskými špionážními iniciativami se dobře postaralo o to, aby se to, co se stává jednou z nejhorších ekologických katastrof poslední doby, nedostalo na titulní stránky novin.

Chaos začal počátkem minulého týdne, kdy ve městě East Palestine ve státě Ohio nedaleko hranic s Pensylvánií, kde žije zhruba 5 000 obyvatel, vykolejil vlak s více než 100 vagony. Nehoda vypustila z kolejí padesát z těchto sta nákladních vozů. Dvacet nákladních vozů vlaku převáželo nebezpečné materiály, z nichž deset bylo podrobně popsáno. Nehoda sice neměla žádné oběti na životech, ale z těchto deseti vozů jich pět obsahovalo tlakový vinylchlorid, vysoce hořlavý karcinogenní plyn.

Aby se vypořádala s těkavým scénářem v okolí místa nehody, provedla Agentura pro řízení mimořádných událostí v Ohiu svůj plán odvětrání toxického plynu řízeným hořením, aby se vyhnula nekontrolovanému výbuchu, který představoval riziko katastrofických škod. „Během posledních dvou hodin došlo v železničním vagonu k drastické změně teploty a nyní existuje možnost katastrofického selhání cisterny, které by mohlo způsobit výbuch s potenciálem smrtících střepin, které by se pohybovaly až do vzdálenosti jednoho kilometru,“ varoval guvernér Mike DeWine v prohlášení, v němž vysvětloval rozhodnutí přijmout opatření k odvrácení rozsáhlé devastace.

Při této operaci se však do ovzduší dostaly velké chuchvalce kouře obsahujícího vinylchlorid, fosgen, chlorovodík a další plyny, protože plameny z řízeného spalování šlehaly několik dní. Zejména fosgen je vysoce toxický plyn, který může způsobit zvracení a dýchací potíže. Jedovatost fosgenu je tak silná, že byl dříve používán jako chemická zbraň během první světové války.

Nebezpečné chemikálie v ovzduší přiměly úřady vydat příkaz k povinné evakuaci a ukrytí v okruhu jedné míle od místa vykolejení vlaku. Tyto příkazy donutily téměř 2 000 obyvatel východní Palestiny opustit své domovy. Navzdory riziku pro veřejnou bezpečnost v blízkosti místa havárie odmítlo více než 500 lidí v rámci parametrů evakuačního příkazu opustit své domovy. Tyto příkazy však byly 8. února zrušeny a obyvatelé se mohli vrátit do oblasti sousedící s místem neštěstí.

Po řízeném vypalování obdržely místní úřady řadu znepokojivých zpráv od obyvatel mimo kilometrový okruh evakuační oblasti, které sdělovaly, že mimořádná událost způsobená katastrofou zdaleka neskončila. Jeden z místních farmářů oznámil náhlý úhyn mnoha zvířat v areálu své farmy Park Dairy. Tento farmář, Taylor Holzer, také spolupracuje s ohijským ministerstvem přírodních zdrojů jako registrovaný chovatel lišek. Po rozptýlení chemických látek do ovzduší z řízeného vypalování se u mnoha lišek na Holzerově farmě projevily fatální následky kvality ovzduší v okolí.

„Z ničeho nic začal [lišák] opravdu silně kašlat, prostě se odmlčel,“ vzpomíná Holzer pro místní médium WKBN 27 News. „Takhle by se liška chovat neměla. Je velmi slabý, kulhá. Má velmi slzavé a uplakané oči. Kouř a chemikálie z vlaku, to je jediná věc, která to může způsobit, protože se to nestane jen tak z ničeho nic,“ dodal.

„Chemikálie, o kterých nám říkají, že jsou ve vzduchu bezpečné, to rozhodně není bezpečné pro zvířata… ani pro lidi.“

Holzerovy obavy potvrdily i zprávy dalších obyvatel, kteří popsali podobné podmínky v blízkosti svých nemovitostí. Jednou z nich byla Katlyn Schwarzwaelderová, provozovatelka místní psí boudy v nedalekém Darlingtonu v Pensylvánii. Katastrofa ji přiměla opustit svůj domov, přestože leží více než 10 mil od místa řízeného vypalování. Poté, co utekla do Boardmanu ve státě Ohio, vzdáleného 15 mil od místa vykolejení, Schwarzwaelderová uvedla, že od přátel a známých obdržela několik zpráv o mrtvých kuřatech, rybách a dalších zvířatech. Jeden z postižených obyvatel řekl Schwarzwaelderové, že vypustil svého dvouletého psa na záchod, aby se už nikdy nevrátil. Když se pustili do pátrání po svém zmizelém mazlíčkovi, našli ho na dvoře mrtvého.

Svědectví Holzera, Schwarzwaeldera a dalších lidí vykreslují drasticky odlišný obrázek, než je oficiální verze, kterou připravili úředníci, kteří ujišťovali obyvatele, že situace je pod kontrolou. Špatná kvalita ovzduší představuje pro veřejnost krátkodobé i dlouhodobé zdravotní riziko vzhledem ke karcinogenním účinkům chemických látek. Podle Kevina Crista, profesora chemického a biomolekulárního inženýrství, který působí také jako ředitel Centra pro kvalitu ovzduší na Ohijské univerzitě, mohou karcinogenní látky, jako je vinylchlorid, způsobovat rakovinu orgánů včetně jater.

Přestože úředníci odpovědní za likvidaci havárie využili techniky, jako je modelování rozptylu, aby vypočítali a zmírnili riziko chemických látek v ovzduší, chemikálie rozptýlené po vykolejení představují další významná rizika kontaminace. Chemikálie se také vylily do řeky Ohio směrem k Západní Virginii, což přimělo úředníky sousedního státu, aby v oblasti zastavili výrobu vody a přešli k alternativním zdrojům zásobování vodou. Dalším významným rizikem je kontaminace půdy, kvůli které se úředníci obávají širších důsledků ovlivňujících veřejné zdraví, než jsou důsledky spojené pouze se znečištěním ovzduší.

Rozsah těchto rizik si však vedení napříč různými státy postiženými katastrofou zřejmě neuvědomuje. Podle pensylvánského guvernéra Joshe Shapira neexistovaly žádné obavy týkající se kvality ovzduší a vody v oblasti. Guvernér nicméně zopakoval, že pro obyvatele Pensylvánie v okruhu dvou mil od východní Palestiny zůstává v platnosti příkaz k ukrytí. Podobně se vyjádřili i úředníci z Agentury pro ochranu životního prostředí, kteří uvedli, že po kontrolovaném vypalování nebylo zaznamenáno nic neočekávaného. James Justice z EPA shrnul stanovisko své agentury slovy: „Zatím je to dobré a budeme pokračovat v monitorování, dokud požár neuhasne,“.

Přestože se podařilo zabránit bezprostřednímu riziku, které představoval možný výbuch po vykolejení vlaku, může se stát, že mimořádná reakce bude příkladem toho, že lék je horší než nemoc, kterou se snaží napravit. Nehody také staví do nového světla stav bezpečnostních předpisů týkajících se železniční přepravy nebezpečného nákladu. Jen za posledních pět let došlo v oblasti Pittsburghu k osmi vykolejením vlaků, což vedlo k výzvám ke zvýšení dohledu nad tímto odvětvím.

Navzdory riziku, které s sebou přeprava chemikálií, jako je vinylchlorid, nese, schválilo americké ministerstvo dopravy předpis, který rozšiřuje rozsah nebezpečných materiálů, jež lze po železnici přepravovat. Podle tohoto pravidla je přípustné přepravovat zkapalněný zemní plyn vlakem bez dalších bezpečnostních předpisů. Nákladní vlaky tak mohou přepravovat o 100 cisternových karet více, a to až 30 000 galonů zemního plynu vytěženého z břidlicových polí.

„Riziko katastrofického úniku zkapalněného zemního plynu při nehodách je příliš velké na to, aby nebyly zavedeny provozní kontroly dříve, než se rozšíří velké bloky cisternových vozů a jednotkových vlaků,“ napsala Národní rada pro bezpečnost dopravy v komentáři, pokud podpoří navrhované pravidlo. V reakci na tuto připomínku kritici předpisu zdůraznili, že potenciální výbuch pouhých dvaadvaceti cisternových karet naplněných zkapalněným zemním plynem má stejné množství výbušné energie jako atomová bomba svržená na Hirošimu v posledních dnech druhé světové války.

Probíhající krize ve východní Palestině představuje ekologickou a humanitární katastrofu, jakou Spojené státy v poslední době nepamatují. Scény z východní Palestiny vypadají jako vystřižené přímo z hororu zobrazujícího jadernou zimu.

Navzdory tomu se zdá, že rozsah tohoto příběhu se z veřejnosti vytratil, protože celostátní média nadále přinášejí senzacechtivé titulky o záležitostech, které v porovnání s nimi vypadají nevinně. Jde o příklad přepisování historie v reálném čase, což vytváří precedens, který by umožnil zamést pod koberec oběti dalších rozsáhlých devastací. Scény hrůzy, které pohltily toto malé městečko v srdci Ameriky, však mohou ukázat, že tuto katastrofu nebude možné ignorovat, a oprávněně tak upozornit na nedostatky státních a federálních úřadů pověřených řízením reakce na mimořádné události, jejichž přetrvávající nedostatek odpovědnosti jim umožňuje opakovaně zklamat americkou veřejnost.

Zdroj: zerohedge.com