Konceptem vydělávání skutečných peněz hraním online her se vývojáři zabývají už celá desetiletí.

Teprve v nedávné době však vznikly systémy, které model-play-to-earn (česky hraj a vydělej) dotáhnuly o něco blíže skutečnosti. Díky tomu si dnes mohou online hry o peníze vyzkoušet hráči po celém světě, a dokonce u toho přijít k výdělku.

Model play-to-earn v ČR

Popularita online her je v České republice oproti ostatním zemím Evropské unie poměrně vysoká. Dle studie ISFE zapne nějakou hru alespoň jednou ročně 57 % Čechů, čímž se umisťují na 5. příčce (průměr EU je 48 %). Není tedy pochyb o tom, že se v naší zemi nachází celá řada vášnivých hráčů, kteří by možnosti vydělávat peníze při hraní využili. Mají pro to ale vhodné podmínky?

Jaké typy play-to-earn her známe?

Existuje několik typů play-to-earn her. Nejstarším z nich jsou hry založené na náhodě jako ruleta, která se v kasinech hrává odnepaměti. Dnes je celou řadu kasinových her možné hrát na internetu, kde zejména v blackjacku a pokeru existuje prostor také pro strategii. I přesto ale hazard mezi play-to-earn obvykle nezařazujeme.

Za druhý typ můžeme považovat hry s komunitním trhem a možností získat hraním cenné předměty, které lze následně prodat na volném trhu. Pravděpodobně nejznámější hrou naplňující tuto podstatu je Counter Strike: Global Offensive, kde lze v jednom kole při troše štěstí získat předměty i za 6 EUR. Figuruje zde také mechanika boxů, jež se dají za poplatek otevírat s šancí na získání mnohem cennějších předmětů. Nejvyšší známá transakce měla hodnotu 780 tisíc amerických dolarů; jednalo se o dva speciální vzhledy na zbraň. 

Od roku 2020 se velmi často zmiňují online hry o reálné peníze založené na kryptoměnách, respektive blockchainu. Jako příklad můžeme uvést Axie Infinity nebo Splinterlands. Definici modelu play-to-earn splňují zdaleka nejlépe, protože můžete vydělávat v podstatě pokaždé, kdy hrajete. Kvůli cenové volatilitě kryptoměn (a tedy předmětů, které jsou jimi vyjádřeny) je jejich hraní ale rizikovější než ve dvou předchozích případech.

Překážky a příležitosti

V České republice je ze zmíněných her o peníze striktně regulovaný pouze hazard. O zbylých dvou typech se často vedou debaty, nicméně žádné zákony k jejich omezení zatím schváleny nebyly. I přesto se k nim váží určité překážky, které vstup k avizovaným ziskům komplikují. V rámci her s tržním systémem se jedná především o velmi nízký poměr odehraných hodin a získaných odměn.

Předměty zdarma totiž mají buď velmi malou hodnotu (přibližně 0,03 EUR), nebo ještě menší šanci, že získáte něco cennějšího. Pokud byste (za poplatek) otevírali bedny s pravděpodobností na získání dražšího vzhledu na zbraň, mechanismus je podobný výherním automatům; je o náhodě. Případ kryptoměnových her naopak komplikuje již zmiňovaná cenová volatilita.

Na druhou stranu v České republice existuje mnoho herních studií, která svou působnost rapidně rozšiřují. V roce 2022 dosáhla dle výzkumu Statisty celkového obratu 7,5 miliard, což od roku 2017 představuje nárůst více než 300 %. Navíc mají s vývojem velkých her letité zkušenosti; za připomenutí stojí oblíbená hra Kingdom Come: Deliverance od českého Warehouse Studios. Je tak dost možné, že by se díky jejich práci mohla objevit nová play-to-earn hra šitá na míru našemu prostředí. 

Regulace a zdanění

Jak již bylo zmíněno, hazardní hry jsou jediným striktně regulovaným typem „play-to-earn“. Zbylé dva se nijak neomezují, ačkoliv například otevírání boxů se hazardu velmi podobá. Regulace kryptoměn na státní úrovni v Česku žádným způsobem zavedena nebyla, zatímco například v Číně jsou celosvětové kryptoměnové sítě kompletně zablokované.

Co se týče daní, k hazardním hrám se přistupuje nejbenevolentněji. U číselných loterií platí, že výhry vyšší než 1 milion Kč jsou zdaněny 15% sazbou (daň z příjmu) a vzájemně se nesčítají. Ostatní typy (kurzové sázky, sloty, ruleta…) se v rámci daňového období sčítají, ale daní se pouze čisté výhry také nad 1 milion Kč. 

Protože pro kryptoměny ani prodej virtuálních předmětů neexistuje speciální legislativní úprava, jsou vnímány jako věci movité a jejich prodej je nutné vykazovat jako příležitostný příjem. Vztahuje se na ně proto hranice 30 000 Kč ročně, nad kterou je prodaná aktiva nutné zdanit sazbou 15 %. Pozor, na kryptoměny není možné uplatnit časový test, jejich držení delší než 3 roky tak od daňové povinnosti neosvobozuje.  

Náhled do budoucnosti

Je nepochybné, že se sektor herního průmyslu v České republice bude nadále vyvíjet rychlým tempem. Díky tomu vznikne mnoho příležitostí k vývoji nejen klasických her, ale také těch s modelem play-to-earn. Pokud zvážíme také technologický pokrok a inovativní způsoby monetizace, možná se k vylepšenému způsobu vydělávání při hraní oblíbených her dostaneme co nevidět. 

Shrnutí a závěr

Hrát a vydělávat je snem každého fanouška počítačových her. V dnešní době však bohužel neexistuje spolehlivá metoda, která by tuto představu dokázala dlouhodobě naplňovat. Přece však zmiňované hry stojí za vyzkoušení a prozkoumání, protože vám i přes své nevýhody mohou při troše štěstí přinést zajímavé výdělky. V budoucnosti patrně můžeme očekávat příchod ještě lepších monetizačních modelů, které kýženým play-to-earn hrám přidají konzistenci a udělají z nich řádný zdroj příjmu.