Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová na nedávném bruselském summitu navrhla v rámci unijního klimatického balíčku celoevropské zavedení uhlíkové daně pro odvětví dopravy a stavebnictví. (Foto: Wikimedia)

Dříve se unijní systém s emisními povolenkami omezoval jen na oblast energií, průmyslu a letectví.

Šéfka EK během jednání hlav států a předsedů vlád unijních zemí v Bruselu uvedla, že považuje celoevropské zdanění emisí uhlíku z dopravy a z budov za nutné řešení při dosažení Evropou stanoveného účelu snížit emise skleníkových plynů do roku 2030 o 55 procent ve srovnání s úrovněmi z roku 1990.

Von der Leyenová přitom v prvních etapách slibuje nižší uhlíkovou daň, která by se navyšovala jen postupně, ale i to, že EU pomůže zmírnit finanční zátěž pro potřebné státy. I přesto však kritici tohoto návrhu varují, že obchodování s emisemi právě ve stavebnictví a v dopravě bude v každém případě mít nepříznivý dopad na jednotlivé spotřebitele.

Jak upozorňuje portál Echo24.cz, jednotná daň by mohla způsobit masivní finanční i sociální otřesy, například ve státech jihovýchodní Evropy, protože ceny benzínu a topných olejů by extrémně vzrostly.