Nová analýza, kterou viděl server WIRED, ukazuje, že v okolí míst úniku se ve dnech bezprostředně před jejich zjištěním objevily dvě velké lodě s vypnutými sledovacími zařízeními. (Foto: Flickr)

Podle analýzy společnosti SpaceKnow, která se zabývá monitorováním satelitních dat, propluly dvě „tmavé lodě“, z nichž každá měřila na délku asi 95 až 130 metrů, v okruhu několika kilometrů od míst úniku ze Severního proudu 2. Podle této analýzy se obě lodě pohybovaly v blízkosti míst, kde se nacházel únik.

„Zjistili jsme několik tmavých lodí, tedy plavidel, která byla značně velká a proplouvala touto zájmovou oblastí,“ říká Jerry Javornický, generální ředitel a spoluzakladatel společnosti SpaceKnow.

„Měly vypnuté majáky, což znamená, že o jejich pohybu nebyly žádné informace, a snažily se před světem utajit informace o své poloze a obecné informace,“ dodává Javornický.

Tento objev, který byl učiněn analýzou snímků z několika družic, pravděpodobně dále posílí spekulace o příčině výbuchů.

Jakmile SpaceKnow identifikoval lodě, oznámil svá zjištění představitelům NATO, kteří incidenty na Nord Streamu vyšetřují. Podle Javornického představitelé NATO požádali společnost o poskytnutí dalších informací.

Mluvčí NATO Oana Lungescuová uvedla, že NATO nekomentuje „podrobnosti naší podpory ani použité zdroje“, ale potvrdila, že NATO se domnívá, že incident byl „úmyslným a nezodpovědným sabotážním činem“, a zvýšilo svou přítomnost v Baltském a Severním moři.

Úředník NATO, který neměl povolení mluvit veřejně, nicméně potvrdil serveru WIRED, že NATO obdrželo údaje od společnosti SpaceKnow, a uvedl, že satelitní snímky mohou být užitečné pro jeho vyšetřování.

Javornický říká, že k odhalení lodí společnost prohledala 90 dní archivovaných satelitních snímků pro danou oblast. Společnost analyzuje snímky z různých satelitních systémů – včetně placených i bezplatných služeb – a k detekci objektů na nich využívá strojové učení. To zahrnuje schopnost sledovat silnice, budovy a změny v krajině.

Máme 38 specifických algoritmů, které dokáží detekovat vojenskou techniku,“ říká Javornický a dodává, že systém SpaceKnow dokáže odhalit konkrétní modely letadel na přistávacích drahách.

Po shromáždění archivních snímků oblasti vytvořil SpaceKnow řadu polygonů kolem míst úniku plynu. Nejmenší z nich, asi 400 metrů čtverečních, pokrýval bezprostřední oblast výbuchu, větší zájmové oblasti pokrývaly několik kilometrů. V týdnech před explozemi SpaceKnow detekoval 25 lodí proplouvajících oblastí, od „nákladních lodí až po víceúčelové větší lodě“, říká Javornický.

Celkem 23 z těchto plavidel mělo zapnuté transpondéry automatického identifikačního systému (AIS). Dvě lodě údaje AIS zapnuté neměly a tyto lodě proplouvaly oblastí ve dnech bezprostředně před zjištěním úniků.

Zdroj: wired.co.uk