Nová studie zadaná Evropskou federací pro dopravu a životní prostředí odhalila, že toxické emise oxidů síry z 63 výletních lodí společnosti Carnival Corporation jsou o 43 % vyšší než ze všech vozidel se spalovacími motory v Evropě. (Foto: Flickr)

Tato ohromující statistika přichází v době, kdy se vedoucí představitelé EU rozhodli do roku 2035 zakázat malé spalovací motory pro automobily. Ale co „zelené“ výletní lodě? Jen cvrčci…

„Nejvíce znečišťujícím provozovatelem výletních lodí byla společnost MSC Cruises, jejíž plavidla vypouštěla téměř tolik síry jako všech 291 milionů automobilů v Evropě. Pokud se podíváme na mateřské společnosti, stejně jako v naší původní zprávě za rok 2019 se na prvním místě umístila společnost Carnival Corporation, jejíž 63 lodí pod její kontrolou vypustilo v roce 2022 o 43 % více oxidů síry než všechna auta v Evropě,“ uvádí studie.

Aby provozovatelé výletních lodí dosáhli statusu uhlíkově neutrální lodi, může to trvat desítky let. Podle studie má přibližně 40 % výletních lodí v objednávkových knihách světových loděnic motory na dvě paliva LNG. „Při provozu na LNG tyto lodě způsobí menší znečištění ovzduší, ale z hlediska klimatu jsou škodlivější než topné oleje kvůli skluzu metanu z jejich čtyřdobých motorů,“ uvádí studie.

Studie dále uvádí: „Výletní společnosti by měly přestat investovat do lodí poháněných LNG a upřednostnit technologie s nulovými emisemi, jako jsou vodíkové palivové články, baterie a větrná energie.“

Objednávky výletních lodí jsou v současné době v loděnicích jen v omezené míře nebo vůbec žádné lodě s nulovými emisemi. Nejnaléhavější je přechod z těžkého topného oleje na LNG.

Studie ukazuje, že lodě společnosti Carnival znečišťují ovzduší více než evropská auta a ještě něco navíc, ale zarážející je, že zákonodárci EU šli ve svém „ekologizačním“ tažení nejdříve po autech. Proč ne výletní lodě?

Zdroj: businessinsider.in