Německý detektiv Josef Resch je připraven projednat s malajsijskými úřady otázku předání materiálů ve věci havárie letadla na lince MH17 na Ukrajině po prohlášení premiéra Mahathira Mohamada v interview pro Sputnik, že je ochoten přijmout jeho důkazy. (Foto: Wikipedia)

„Vycházíme z toho, že se malajsijská vláda na nás osobně obrátí prostřednictvím svého velvyslanectví nebo pověřeného advokáta. Aby (tito zástupci mohli) potom informovat malajsijskou vládu o tom, jak je vše naplánováno, jestli budou podmínky splněny,“ sdělil Resch Sputniku v odpovědi na otázku, jestli je ochoten předložit malajsijské vládě materiály svého vyšetřování.

Jak řekl 5. září v interview pro RIA Novosti malajsijský premiér, země je připravena vyslechnout Reschovy důkazy ve věci katastrofy, které nebrala v úvahu společná vyšetřovací skupina.

Dodal, že vyšetřování, které probíhá pod vedením  nizozemské prokuratury a bez účasti Ruska, je založeno na pozici těch, kteří nemohou být nezaujatí.

Za účelem skutečně spravedlivého vyšetřování Mohamad navrhl, aby byl vytvořen nový nezávislý orgán s účastí expertů z různých zemí, kteří mají zkušenosti s podobnými případy leteckých katastrof.

Předtím Resch, který se věnoval vyšetřování havárie MH17 od roku 2014, v interview pro Sputnik řekl, že zná jména osob, které jsou odpovědné za katastrofu, a také další údaje, které mezinárodní vyšetřování podle jeho slov ignoruje.

Detektiv tehdy řekl, že se může obrátit na Rusko, Malajsii a další země s nabídkou zveřejnění jeho informací o příčinách tragédie, jmen lidí odpovědných za ni, a také amerických údajů z družice, které má k dispozici.

Resch v srpnu opakovaně zaslal otevřený dopis mezinárodním vyšetřovatelům, stejně jako dříve je ochoten veřejně předat společné vyšetřovací skupině důkazy v této věci. Je zároveň připraven uvažovat i o dalších „průzračných způsobech“ zveřejnění jeho informací.

Malajsijský Boeing, který letěl z Amsterodamu do Kuala Lumpuru na lince MH17, havaroval 17. července 2014 u Doněcka. Na palubě se nacházelo 298 lidí, všichni zahynuli. Kyjev obvinil z katastrofy domobranu, ti však prohlásili, že nemají k dispozici prostředky, které by jim umožnily sestřelit letadlo v takové výšce.

Společná vyšetřovací skupina, která pod vedením nizozemské generální prokuratury bez účasti RF provádí vyšetřování okolností havárie, později předložila dílčí výsledky.

Vyšetřovatelé tvrdí, že Boeing byl sestřelen z protiletadlového raketového systému Buk, který patří 53. brigádě protivzdušné obrany ruských ozbrojených sil z Kurska.

MZV RF prohlásilo, že obvinění Ruska z účasti na havárii malajsijského Boeingu ze strany vyšetřovací skupiny jsou nepodložená, vyšetřování je zaujaté a jednostranné.

Později prezident Vladimir Putin uvedl, že Rusko nemá přístup k vyšetřování katastrofy a Moskva může uznat výsledky vyšetřování pouze v případě, pokud se ho bude plnohodnotně účastnit. Všechny rakety typu, jehož motor předložila holandská komise pro vyšetřování havárie MH17, byly zlikvidovány po roce 2011, prohlásili na Ministerstvu obrany RF.