Herec a komik, který ztvárnil oblíbenou postavu pana Beana, vyzval řidiče, aby s koupí elektromobilu počkali, protože podle něj není přínos pro životní prostředí dostatečný.

Rowan Atkinson, dlouholetý automobilový nadšenec s titulem a magisterským titulem v oboru elektrotechniky, prohlásil, že současná technologie elektrických vozidel více škodí životnímu prostředí, než stojí za to.

Stále více mám pocit, že naše líbánky s elektromobily se chýlí ke konci, a to není nic špatného: uvědomujeme si, že je třeba prozkoumat širší škálu možností, pokud chceme řádně řešit velmi vážné ekologické problémy, které naše používání automobilů způsobilo,“ napsal Atkinson v deníku The Guardian.

Poukázal na údaje zveřejněné automobilovým gigantem Volvo, které odhalily, že emise skleníkových plynů při výrobě elektromobilu jsou o 70 % vyšší než při výrobě benzinového vozu.

„Jak to?“ řekl Atkinson.

„Problém spočívá v lithium-iontových bateriích, kterými jsou v současnosti vybavena téměř všechna elektrická vozidla: jsou nesmyslně těžké, k jejich výrobě je zapotřebí obrovské množství energie a jejich životnost se odhaduje pouze na 10 let.

„Zdá se, že jde o zvrácenou volbu hardwaru, s nímž má automobilka vést boj proti klimatické krizi,“ řekl.

Poukázal také na současné úsilí o vývoj novějších technologií, jako jsou polovodičové baterie, vodíkové palivové články a syntetická paliva, ale poznamenal, že je třeba více času, než se stanou hlavním proudem.

Atkinson uvedl, že větším problémem než technologie je současný tříletý leasingový model vlastnictví automobilů, kdy majitelé po uplynutí této doby přechází na nový vůz.

„Zdá se to jako nehorázně rozhazovačné využívání světových přírodních zdrojů, když uvážíte, v jak skvělém stavu je tříleté auto,“ řekl Atkinson s tím, že majitelé by se místo toho mohli prostě naučit používat své vozy déle, což by efektivně snížilo poptávku po nových vozidlech.

Dalším řešením by podle něj bylo, aby ti, kterým záleží na životním prostředí, prostě jezdili méně.

„Jak mi jednou řekl jeden ekolog: ‚Pokud opravdu potřebuješ auto, kup si staré a používej ho co nejméně,'“ napsal.

Komentáře vyvolávají ohnivé reakce

Atkinsonovy komentáře vyvolaly kritiku médií (prostřednictvím „fact-checking“), včetně deníku Washington Post.

Někteří odborníci se komikovi vysmívali za jeho zjevný nedostatek nedávných odborných znalostí v oblasti energetiky.

„Miluju, když podivná britská celebrita z 90. let, která pozoruhodně není odborníkem na energetiku, šíří na @guardian dezinformace o elektromobilech. Prostě nejlepší!“ Leah Stokesová, profesorka klimatické a energetické politiky na Kalifornské univerzitě v Santa Barbaře, napsala na Twitteru.

Auke Hoekstra, nizozemský výzkumník v oblasti elektromobilů, prohlásil, že Atkinson „vybral třešničkou“ klíčová fakta.

„Stěžuje si na současné baterie a naznačuje, že musíme čekat na lepší. Ale ty současné už vydrží po celou dobu životnosti vozu a vůz za dobu své životnosti vypustí 3x méně CO2. (Ano, jsem si tím jistý, protože to je můj skutečný obor),“ napsal na Twitteru.

Celosvětový tlak na zákaz benzinových a naftových aut

Atkinsonovy komentáře přicházejí v době, kdy vlády vyspělých zemí zavádějí zákazy prodeje benzinových vozidel v rámci celosvětového úsilí o dosažení čisté nulové spotřeby.

Velká Británie zvažuje zákaz prodeje nových benzinových a dieselových vozidel od roku 2030 a hybridů od roku 2035. V hlavním městě Londýně také platí zóna s velmi nízkými emisemi, která nutí řidiče automobilů, jež nejsou poháněny vodíkem ani bateriemi, platit denní poplatek 12,50 libry.

Ve Spojených státech mezitím Kalifornská rada pro zdroje ovzduší tlačí na federální vládu, aby schválila zákaz prodeje nových vozidel s benzinovým a naftovým pohonem do roku 2035.

Zatímco úřady v australském teritoriu hlavního města, kde se nachází hlavní město země Canberra, rovněž usilují o zřízení podobné „bezemisní“ zóny jako v Londýně.

Závazek ACT následuje po celosvětové dohodě skupiny C40, která sdružuje největší světová města, že od roku 2025 budou provozovat pouze autobusy s nulovými emisemi a že do roku 2030 zřídí ve svých městech zónu s nulovými emisemi. Závazek podepsala města jako Auckland, Austin, Berlín, Londýn, Los Angeles, Paříž, Seattle a Vancouver.

Zdroj: theepochtimes.com