Vzducholodě se pro vojenské účely využívaly v průběhu celého 20. století a neztrácejí svou aktuálnost ani na začátku nového milénia. Programy vývoje vojenských vzducholodí existují v mnoha zemích. Výhody těchto letadel jsou nasnadě: velká nosnost, délka letu bez mezipřistání, menší využití paliva ve srovnání s letouny a vrtulníky, velká spolehlivost a délka působení ve vzduchu. Kromě toho vzducholodě nepotřebují přistávací dráhu — mohou totiž vzlétnout z jakékoliv více méně rovné plochy.


Mají však i své nevýhody: nízká rychlost (maximálně 160 km/h) a špatné manévrovací schopnosti. Navzdory tomu vzducholodě mohou plnit některé úkoly, na něž jejich negativní charakteristiky nemají zásadní vliv.

Na začátku roku 2015 poradce prvního zástupce generálního ředitele ruského koncernu Radioelektronické technologie (KRET) Vladimir Michejev uvedl agentuře RIA Novosti, že se již začalo pracovat na projektu vzducholodě pro potřeby protiraketové obrany země. Může se stát plnohodnotným prvkem systému včasného varování před raketovým útokem, jenž je dnes tvořen dvěma stupni — orbitální skupinou družic a pozemními radiolokačními stanicemi.

„Hlavní výhodou vzducholodi je velká využitelná plocha, na kterou lze umístit anténní systémy," řekl Vladimir Michejev, „tyto lokátory mohou zaznamenat start mezikontinentálních balistických raket (MBR) a sledovat trajektorii letu jejich hlavic. KRET zajistí potřebnou elektroniku, zatímco samotný aerostat projektuje aeronautické středisko Augur."

Jedná se o perspektivní vzducholoď Atlant, jenž má podle plánu poprvé vzlétnout v roce 2018. Projekt je rozdělen na tři modifikace s nosností 16, 60 a 170 tun. Pro vojenské účely budou pravděpodobně využity těžší modely. Uvádělo se, že Atlanti budou schopni působit ve výšce 10 tisíc metrů, což je dostatečně vysoko, aby mohli objevit hlavici MBR na počáteční a závěrečné fázi letu.

Kromě toho velké užitečné zatížení a vysoký dolet — až 5000 kilometrů — umožní využívat tyto vzducholodě pro převoz vojenské techniky. Největší Atlant dokáže transportovat mnohem těžší náklad než vojensko-transportní letoun An-124: 170 tun oproti 120. Teoreticky dokáže vynést do vzduchu tři tanky T-90 s veškerou municí nebo osm bojových vozidel pěchoty BMP-3.