Armáda České republiky na svých sociálních sítích publikovala video věnované pasivním sledovacím systémům. V jejich vývoji bylo Československo vždy na špici. (Foto:


„Vidíte to letadlo nade mnou? Já také ne. Ale tato zařízení jich právě teď vidí stovky,“ říká v úvodu videa Tomáš Kopečný, náměstek ministra obrany Česka, a následně ukazuje na vysoké zařízení stojící za ním. Jedná o pasivní sledovací systém monitorující vzdušný prostor.

„Co znamená vidět a nebýt viděn a co mají společného Věra a rytíři Jedi? Víte to? 3. díl seriálu #VimeCoMame Vám i na tyto otázky přinese odpovědi. Nahlédněte s náměstkem pro řízení Sekce průmyslové spolupráce MO Tomášem Kopečným pod pokličku pardubické firmy ERA. Dozvíte se také (samozřejmě v mezích možností), co vše umí světově unikátní pasivní sledovací systém Věra NG a jak probíhal vývoj této české technologie,“ stojí v popisku videa, které bylo publikováno na sociálních sítích Armády České republiky.

Video publikované armádou je zasvěcené pasivním sledovacím systémům, jež jsou určené pro monitoring oblohy. V minulosti byly tyto systémy známy pod názvy Tamara či Věra, která je modernizovanou verzí Tamary.

„To, co z (firmy – red.) ERY činí naprosté unikum, je technologie pasivních sledovacích systémů. Zatímco běžný radar vysílá signál, kterým se odhalí pro ostatní zařízení, a stává se tak snadným terčem, systém Věra žádný signál nevydává a vidět proto není. Vidět a nebýt viděn,“  říká ve videu náměstek ministra obrany, který dále dodává, že operátoři těchto systémů jsou schopni odhalit i typ letadla. Každé letadlo totiž údajně má svůj specifický „otisk prstu“.

„Vývoj této české technologie začal už v 60. letech v Brně a pokračoval v Tesle Pardubice. Od systému Kopáč před Ramonu, legendární Tamaru, až po současnou Věru NG,“ dodal.

Zástupce společnosti ve videu uvedl, že firma nemá na svém poli prakticky žádnou konkurenci.  „Těžíme z předchozího českého vývoje a v současné době udáváme trendy této technologie po celém světě. (…) Naše systémy dodáváme přímo do NATO, ale i armádám po celém světě,“ uvedl Ondřej Chlost, obchodní ředitel společnosti.