O víkendu jsme informovali, že vývoz ruské ropy třídy ESPO z tichomořského přístavu Kozmino se po zavedení západního cenového stropu na ropu (který měl paradoxně Putina potrestat pouze pro účely teatrální demonstrace ctnosti, zatímco ve skutečnosti se doufalo, že toky ruské ropy budou pokračovat stabilním a předvídatelným způsobem, aby se zabránilo dalším otřesům na trhu s ropou) propadl o více než 50 %. (Foto: Flickr)

Dnes se dozvídáme, že nešlo jen o Kozminovu těžbu ESPO: podle Juliana Leeho z agentury Bloomberg se v prvním celém týdnu sankcí G-7 zaměřených na příjmy Moskvy z ropy zhroutily všechny ruské námořní dodávky ropy, což je sice špatná zpráva pro výkaz příjmů Kremlu, ale ještě větší důvod k obavám pro vlády celého světa, které se snaží zabránit narušení obřího exportního programu země.

Jak uvádí Lee, část propadu byla přehnaně způsobena pracemi v přístavu v Baltském moři, které jsou nyní ukončeny, ale je zde také již dříve uváděný nedostatek majitelů lodí ochotných přepravovat klíčové náklady z Kozmina, zatímco několik dalších přístavů rovněž vykázalo týdenní pokles.

Když se vše sečte, první celý týden poté, co vstoupil v platnost zákaz EU na dovoz ruské ropy po moři, klesl celkový objem přepravy z této země o 1,86 milionu barelů denně, tj. o 54 %, na 1,6 milionu. Propadl se i méně volatilní čtyřtýdenní průměr, který stanovil nové letošní minimum. Objemy v Baltském moři by se měly po ukončení prací zotavit, ale řešení problémů na východě může trvat déle.

Na okraj BBG upozorňuje, že s údaji je třeba zacházet opatrně, protože týdenní toky jsou vydány napospas načasování plánování nákladu, počasí a dokonce i kvalitě signálů, které vysílají samotná plavidla. Údržba v klíčovém přístavu Primorsk skutečně snížila přepravu v týdnu do 16. prosince na pouhé tři náklady, což je méně než běžná týdenní míra nakládky, která se pohybuje kolem osmi.

Pokud jde o Kozmino, o němž jsme hovořili o víkendu, tok se alespoň částečně obnoví v týdnu do 23. prosince, kdy již byly naloženy tři lodě a další dvě zakotvily v polovině období. Vzhledem k menšímu počtu lodí, které jsou k dispozici, by však objemy mohly zůstat nevyrovnané.

Větším problémem pro Rusko je, zda Čína, Indie a Turecko budou i nadále nakupovat méně ruské ropy: jak ukazuje další graf, objem ropy na lodích směřujících do Číny, Indie a Turecka, tedy do tří zemí, které se ukázaly jako jediní významní odběratelé vytěsněných ruských dodávek, plus množství na lodích, které ještě nemají určenou konečnou destinaci, klesl za čtyři týdny do 16. prosince na průměrných 2,53 milionu barelů denně. To je sice více než čtyřikrát více než objem dodaný za čtyři týdny bezprostředně před ruskou invazí na Ukrajinu koncem února, ale je to poprvé za posledních pět týdnů, kdy toto množství kleslo. Příliv do válečné pokladny Kremlu se rovněž snížil.

V chaosu, který nastal po uzavření hranic, jsou tankery převážející ruskou ropu stále opatrnější, pokud jde o jejich konečné destinace. Objem ropy na lodích opouštějících Baltské moře, které jako svou další destinaci uvádějí egyptský Port Said nebo Suezský průplav, se v průměru za čtyři týdny zvýšil na 686 000 barelů denně. I nadále je pravděpodobné, že mnohé z nich začnou signalizovat indické přístavy, jakmile proplují vodní cestou, zatímco zásilky do Spojených arabských emirátů jsou stále častější.

Tento trend se bude jen zhoršovat: jak uvádí agentura Bloomberg v samostatné zprávě, největší americká společnost Exxon Mobil se vyhýbá najímání ropných tankerů, které dříve převážely náklad z Ruska, čímž se řadí do stejného tábora jako společnost Shell Plc, která tímto krokem tlačí na majitele, aby se rozhodli, zda budou sloužit zájmům Moskvy, nebo ne.

Americký ropný gigant, který se opakovaně dostal do hledáčku Joea Bidena kvůli svému „více peněz než boha“ (ale byl do značné míry ignorován, když ropa dosáhla -40 dolarů a mnozí spekulovali, že XOM může v krátké době čelit insolvenci) a bude se zoufale snažit vyhnout jakýmkoli budoucím konfrontacím, začal požadovat, aby od 5. prosince majitelé lodí museli zajistit, že tankery pronajaté Exxonu nepřepravovaly náklad ropy, který je buď ruský, pochází z Ruska, nebo pochází od osoby spojené s Ruskem, vyplývá z doložky, kterou viděla agentura Bloomberg. V opačném případě by společnost Exxon mohla pronájem vypovědět. Tento přístup je podobný přístupu společnosti Shell, která v první řadě upřednostňuje lodě, které v posledních třech nákladech nepřepravovaly ruskou ropu.

Kroky těchto velkých firem zvyšují tlak na majitele lodí, aby si vybrali mezi službou ruským a neruským zájmům.
Lodní společnosti, které mají v úmyslu přepravovat národní barely, mohou již nyní získat standardní pojištění a řadu dalších služeb G-7 pouze v případě, že náklad, který převážejí, stojí 60 dolarů za barel nebo méně. Součástí opatření byla klauzule, že pokud společnosti zaplatí více než 60 dolarů, pak nebudou mít po dobu 90 dnů přístup ke klíčovým službám EU pro přepravu ruského nákladu.

Mandát společnosti Exxon se od 5. února 2023 rozšiřuje na ruské ropné produkty se stejnou výjimkou jako výše. Tehdy začnou platit další sankce skupiny G-7, které ovlivní trhy s rafinovanými palivy.

Jak jsme již dříve informovali, cenový strop G7 vyvolal vznik tzv. temné flotily tankerů, které mají být určeny k obsluze ruských zájmů. Kroky, jako jsou kroky společností Exxon a Shell, ztěžují návrat těchto plavidel k jiným než ruským obchodům.

Spouštěcí událostí chaosu však bude, až ceny ropy vzrostou natolik, že ruská ropa Urals, která se v současné době obchoduje na úrovni 40 dolarů, a je tak vyňata z cenového limitu G7, překročí 60 dolarů. V tu chvíli se nejlevnější a nejbohatší zdroj ropy pro Evropu a Asii ocitne v rozporu se západními sankcemi a právě tehdy proběhne skutečná zkouška cenového stropu na ropu: budou západní politici celé cvičení z ctnosti ignorovat (to by byl jejich preferovaný postup), nebo znemožní odvoz ropy Urals, což povede k náhlému a prudkému propadu těžby ropy a stejně prudkému nárůstu cen veškeré ostatní ropy.

Zdroj: zerohedge.com