Přerušení výroby letadel Boeing 737 MAX může prudce snížit HDP USA, varovala své klienty investiční banka JP Morgan. Letecké společnosti se už vzdávají nákupu problematických letadel a žádají o kompenzaci za zrušení letů Boeingu 737 MAX. Čím to pro Boeing může všechno skončit?

Odhady škod

Podle odhadů hlavního ekonoma JP Morgan Michaela Feroliho odmítnutí leteckých společností kupovat Boeing 737 MAX způsobí americké ekonomice větší škodu než nedávný vládní shutdown, který trval 35 dní.

„Bude-li Boeing nucen zastavit výrobu 737 MAX, zpomalí se tempo růstu HDP o 0,6 % ročně. Pro srovnání: podle informací rozpočtové správy Kongresu nejdelší v dějinách USA přestávka v činnosti vlády, která skončila 25. ledna, zabrzdila růst HDP o 0,4 procenta,“ spočítal Feroli.

Analytici JP Morgan zdůrazňují, že na objednávky Boeingu 737 MAX připadá asi jedna čtvrtina celkové výroby letadel v USA. „Dokonce, když se bude ve výrobě 737 MAX pokračovat, problémy společnosti budou stejně mít záporný vliv na americkou ekonomiku kvůli zpomalení investic a snížení hrubého vývozu USA,“ varuje Feroli.

Zneklidňující prognózy JP Morgan se už naplňují. Tento týden národní letecký přepravce Indonésie Garuda Indonesia zrušil objednávku 49 letounů Boeing 737 MAX 8 v celkové hodnotě pěti miliard dolarů.

„Cestující společnosti Garuda ztratili důvěru k tomuto letadlu a už v něm nechtějí létat,“ vysvětlil prezident letecké společnosti Gusti Ngura Ashara Danadiputra.

Odborníci podotýkají, že nejvíce letadel 737 MAX si objednaly společnosti Norwegian, SpiceJet, Ryanair, Jet Airways, Lion Air, Flydubai, Southwest, ty teď čekají, jestli rozhodnutí Garuda Indonesia nevyvolá dominový efekt.

To je zcela reálné vzhledem k tomu, že třeba Norwegian už vyslovila záměr požádat Boeing o kompenzaci za nucenou přestávku kvůli globálnímu zákazu letů 737 MAX.

Své plány požádat Boeing o kompenzaci oznámily rovněž polská charterová letecká společnost Enter Air a indická Indian Spicejet. Lion Air čeká podle všeho na ukončení oficiálního vyšetřování říjnové katastrofy, aby podala na výrobce letadel žalobu.

Program katastrofy

Včera korporace Boeing ve svém závodě v Rentonu uspořádala schůzku s představiteli leteckých společností. Bylo na ni pozváno přes 200 pilotů a technických odborníků z celého světa, také úředníků z Federální letecké správy (FAA) USA.

Lion Air a Ethiopian Airlines (Boeing 737 MAX této společnosti havaroval 10. března nedaleko Addis Abeby) pozvání odmítly. Stejně jako i Garuda Indonesia – tam se odvolali na to, že pozvání od Boeingu obdrželi příliš pozdě.

Výrobce letadel prezentoval svým klientům novou verzi programového zabezpečení pro Boeing 737 MAX, která klidněji reaguje na zvednutí přídě letadla. Kromě toho bylo vyloučeno opětovné spuštění systému korekce úhlu náběhu (MCAS), jehož nesprávné fungování považují odborníci jednomyslně za hlavní příčinu leteckých katastrof v Indonésii 29. října a v Etiopii 10. března (i když oficiální vyšetřování není zatím ukončeno).

Jak zjistili novináři The New York Times v besedách s pracovníky letecké korporace, snažil se Boeing nezaostávat za svým hlavním konkurentem Airbus, který zahájil v roce 2011 výrobu modelů Neo – úspornějších než dosavadní letadla.

Aby si zachovala vedoucí pozici, měla společnost na vybranou dvě varianty: buď pracovat na novém modelu „od nuly“, nebo vybavit Boeing 737 novými motory s větším průměrem turbíny, což slibovalo dvacetiprocentní úspory paliva. Korporace si zvolila samozřejmě tu druhou variantu.

Avšak kvůli větším rozměrům nových motorů je nebylo možné namontovat místo starých – bylo je třeba posunout dopředu a připevnit výš. V důsledku toho bylo porušeno vyvažování letadla a jeho příď se začala zvedat.

Pro nápravu této vady vyvinuli odborníci Boeingu zvláštní počítačový program MCAS, který za nadměrného zvednutí přídě ji automaticky spouštěl. Ukázalo se, že systém je velmi nepropracovaný a zapínal se dokonce za normálního letu. Přičemž, jak bylo oznámeno, spouštěl příď letadla čtyřikrát více, než se předpokládalo. Tedy systém MCAS letadlo nikoli vyrovnával, ale posílal do střemhlavého letu.

Není to korupce, ale lobbyismus

Dokonce, když nové programové zabezpečení skutečně napraví chyby MCAS, problémy tím neskončí. Dvě letecké katastrofy upoutaly obrovskou pozornost veřejnosti a právních orgánů na pracovní metody výrobce letadel.

Vznikly především otázky, jak mohl být nepropracovaný systém certifikován FAA. Ověřují to Federální prokuratura, generální inspektor Ministerstva dopravy a komise Kongresu, FBI zahájilo dokonce trestní řízení.

První odpověď už je: jak vyšlo najevo, vedení Federální letecké správy postoupili část procesu certifikace samotné korporaci Boeing. FAA se odvolává na finanční problémy: prý kvůli nedostatku prostředků jí nestačí pracovníci na plnohodnotnou certifikaci vlastními silami. Pozorovatelé však poukazují na něco jiného.

Jak podotýká americké Středisko pro odpovědnou politiku, v posledních dvaceti letech vynaložil Boeing na lobbování v Kongresu více než kterákoli jiná společnost v obranném nebo leteckém průmyslu. Jen v roce 2018 činily výdaje na lobbing 15,1 milionu dolarů.

Největším příjemcem těchto prostředků byla republikánská Nadace vedení v Senátu, kterou založil senátor Mitch McConnell. Jeho manželka Elaine Chaová vykonává funkci tajemnice Ministerstva dopravy a má na starosti FAA.

Třináctého března úřadující ředitel Federální letecké správy Dan Elwell novinářům oznámil, že rozhodnutí FAA ohledně certifikace letadel Boeing 737 MAX bylo přijato v důsledku stálých konzultací s Elaine Chaovou.

Není divu, že etiopská vláda poslala černou skříňku havarovaného letadla Ethiopian Airlines do Francie, i když evropští odborníci vyšetřují obyčejně katastrofy letadel Airbus, katastrofy Boeingů vyšetřují Američané.

Konkurenti jásají

Americké výrobce letadel však nejvíce uráží Číňané. Minulý týden v průběhu evropské cesty předsedy ČLR Si Ťin-pchinga byla v Paříži podepsána smlouva na dodávku 300 letadel Airbus do Číny.

Poté provládní internetový portál Guncha zveřejnil velký příspěvek pod výsměšným titulkem „Převaha USA padla jako Boeing“.

„Stačí-li Američanům rozum, uvidí, že případ s Boeingem není jen leteckou katastrofou, ale zjevným znakem toho, že Spojené státy mohou ztratit převahu ve světě,“ podotýká se v článku. „Tato země byla dlouho na vrcholu světa, a bude-li se i nadále oddávat rozkoši, kterou toto postavení dává a odmítat inovace kvůli maximálním ziskům, dojde k určité historické změně, která už nebude podřízena lidské vůli: letadla Boeing spadnou z nebes na zem a USA nevyhnutně spadnou ze svého trůnu.“

Čínský letecký trh se právem pokládá za jeden nejperspektivnějších na světě. Podle prognóz Boeingu bude ČLR v nejbližších 20 letech potřebovat 7 240 dopravních letadel v celkové hodnotě přes 1,1 trilionu dolarů. Přičemž na úzkotrupá letadla typu Boeingu 737 budou připadat tři čtvrtiny potenciální poptávky. Teď ale pro Američany bude velmi těžké získat tento trh.

Připomeneme, že ČLR vyvíjí vlastní úzkotrupé letadlo C919, které má dělat konkurenci Boeingu 737 a Airbusu 320 díky lákavější ceně (50 milionů dolarů oproti 70 až 120 milionům). Zahájit sériovou výrobu se plánuje v roce 2021, po čemž bude čínský trh pro zahraniční letadla v tomto segmentu uzavřen.

Maxim Rubčenko