Kapitán Vladyslav Savieliev absolvoval v březnu pilotní výcvik na letecké základně v Mississippi. (Foto: Flickr)

Když Rusko loni v únoru napadlo Ukrajinu, kapitán Vladyslav Savieliev, pilot ukrajinského letectva s bohatými zkušenostmi s pilotováním stíhaček MiG-29 proti ruským silám, zoufale toužil bojovat za svou zemi.

Ale Savielijev, který byl v té době zapsán do dvouletého výběrového pilotního kurzu vedeného americkou armádou na letecké základně v Mississippi, měl před sebou ještě rok, než program dokončí.

Savieliev, známý pod volacím znakem „Nomád“, se nakonec vrátil na Ukrajinu poté, co v březnu absolvoval program americké armády Aviation Leadership Program, kurz pro vysokoškolské piloty, jehož cílem je posílit vojenské vztahy se zahraničními zeměmi. Zemřel o několik týdnů později při bojové misi 2. června, oznámilo minulý týden ukrajinské letectvo.

„Pro většinu zahraničních pilotů je to splněný sen, jazykový výcvik a letecká škola financovaná Spojenými státy,“ řekl plukovník letectva ve výslužbě Jeffrey Fischer, bývalý vysoký obranný atašé a vojenský letec, který se o Savielievově příběhu dozvěděl prostřednictvím své sítě mezinárodních pilotních kontaktů. „Pro Vladyslava to bylo frustrující. Raději by byl na Ukrajině a bojoval za svůj národ.“

Program byl založen v roce 1995 a je podobný jiným, rozsáhlejším kurzům, jejichž prostřednictvím vysílají partnerské země své mladé vojenské důstojníky, aby se od svých amerických kolegů naučili různým dovednostem. Je financován americkým letectvem s cílem vyškolit nadějné vojenské důstojníky ze zemí, které na takovou výuku nemusí mít prostředky.

Tento málo známý výcvikový program nesouvisí s novou snahou západních zemí o výuku ukrajinských pilotů na pokročilé úrovni na letounech F-16 a podobných strojích.

Hrstka studentů, kteří každoročně absolvují program Aviation Leadership Program na letecké základně Columbus, prochází několikaměsíční jazykovou výukou, výcvikem na simulátorech a ve vrtulovém cvičném letounu T-6 Texan a také programy, které je seznamují s americkou kulturou a institucemi.

O místa v programu je velký zájem a partnerské země obvykle nominují své nejlepší kandidáty. Absolventi se pak stávají vedoucími pracovníky ozbrojených sil své země.

„ALP je vynikající program,“ říká Fischer, který působil ve vysokých funkcích na amerických velvyslanectvích v Rakousku a Kosovu a na velitelství speciálních operací NATO v Belgii.

„Národy si uvědomují, že posílat své studenty do amerických vojenských škol má svou vnitřní hodnotu. Vznikají zde přátelství a dochází k seznámení se s americkými zvyky a kulturou. Vzniká pouto spolupráce.“

V únoru 2022 však Mississippi nebylo tam, kde Savieliev chtěl být. Byl to zkušený pilot, který létal v bojích proti ruským vpádům na Krym, do Luhanska a na Donbas. To z něj dělalo v programu anomálii: Mnoho dalších studentů z rozvojových zemí možná předtím ani neřídilo auto, natož letadlo.

Mluvčí amerického letectva potvrdil, že ukrajinští piloti kurzem prošli, včetně jednoho, který absolvoval v březnu 2023, ale odmítl se vyjádřit ke konkrétním účastníkům výcviku. Na facebookové stránce letecké základny v Columbusu však byla 24. března zveřejněna fotografie Savielieva při jeho promoci. Mluvčí ukrajinského letectva se k tomu odmítl vyjádřit.

Studenti se rovněž účastní programu polních studií ministerstva obrany a dalších kurzů „na podporu lepšího povědomí a pochopení demokratických institucí a společenského rámce USA“, uvádí letectvo.

Když Rusko loni v únoru napadlo Ukrajinu, americká vláda podnikla neobvyklý krok a přivezla Savielijevovu manželku a malou dceru z Ukrajiny do USA, tvrdí Fischer a americký úředník, který je se situací obeznámen, ale byl mu poskytnut anonym, protože nebyl oprávněn o této záležitosti hovořit.

Komunita na základně se shromáždila, aby rodině pomohla usadit se v Mississippi, a na Facebooku zveřejnila vzkazy s prosbou o oblečení a nábytek pro ně, uvedl úředník.

Ukrajinský pilot vystupující pouze pod volacím znakem „Nomád“ hovořil loni v létě s časopisem Air Force Magazine, který uvedl, že v té době byl jediným ukrajinským pilotem, který prošel programem.

Savieliev nakonec kurz dokončil v březnu a vrátil se na Ukrajinu poté, co nejméně dva roky nelétal ve svém starém letounu MiG-29.

Zahynul při jedné z prvních bojových misí, které absolvoval po návratu ze Spojených států, uvedl Fischer.

Zdroj: politico.com