Vzpomeňte si na scénu z filmu Top Gun: Maverick, kdy kapitán Pete „Maverick“ Mitchell pilotuje hypersonický letoun SR-72 „Darkstar“ a zabrzdí páku tahu motorů až na doraz. Motory se zažehnou v ohnivém výbuchu, který Mavericka vynese na rychlost Mach 10.

Pohonný systém soustředěný kolem SR-72 Darkstar (letounu, který je zatím jen konceptem) je kombinovaný cyklus na bázi turbíny, který spojuje turbínový motor s náporovým motorem.

Na stadionech katarského mistrovství světa ve fotbale je alkohol z jídelního lístku vyřazen
Zatímco ve fázi výroby není žádný letoun s tímto šíleným pohonným systémem, probíhají pozemní testovací zkoušky.

Vývojář hypersonických letounů Hermeus Corporation ve čtvrtek na Twitteru zveřejnil video, na němž jeden z těchto motorů přechází z režimu „turbojet“ do šíleného režimu „ramjet“.

Společnost Hermeus věří, že motor dokáže letadlo v režimu „turbojet“ pohánět až do 3. března. Přechod do režimu „ramjet“ prý letadlo dotlačí až na 5. března.

„Jedná se o jeden z nejdůležitějších technologických počinů pro uskutečnění operačního hypersonického letu. Většina hypersonických platforem používá rakety – náš přístup nám umožňuje využít stávající infrastrukturu na tradičních letištích,“ uvedla společnost.

Zde je více informací o tom, jak motor přechází:

Při nízkých rychlostech je Chimera v režimu proudového motoru – stejně jako každé proudové letadlo. Jakmile se však teplota a rychlost přicházejícího vzduchu zvýší, turbíny narazí na své výkonnostní limity. K tomu dochází přibližně při rychlosti Mach 2.

Chimera má předchlazovač, který snižuje teplotu vzduchu vstupujícího do proudového motoru. Díky tomu může Hermeus před přechodem na ramjet z proudového motoru vytlačit ještě trochu výkonu.

Společnost uvedla, že „letové zkoušky zahájí koncem roku 2023“.

Zatímco rychlosti Darkstar zatím není možné dosáhnout, nadzvuková osobní letadla budou k dispozici na konci tohoto desetiletí a hypersonické cestování by mohlo být příběhem poloviny nebo konce roku 2030.

Zdroj: zerohedge.com