Před 67 lety poprvé vzlétl na nebe symbol jaderné parity z let studené války – strategický bombardér Tu-95. Na základě medvěda, jak je letadlo nazýváno podle klasifikace NATO, bylo vytvořeno více než 50 modifikací včetně nosiče vodíkové Car-bomby píše portál rg.ru. (Foto: Sputnik)


Tu-95 zůstává v 21. století hrozným nepřítelem navzdory svému úctyhodnému věku a archaickému vzhledu. Senzory amerického satelitního systému SBIRS, který monitoruje jaderné bombardéry, nevidí výfuk jeho turbovrtulových motorů. Obrovský rozsah letu umožňuje ruským letadlům se nenápadně objevovat na nejneočekávanějších místech zeměkoule.

Tu-95 se proslavilo jako lovec amerických letadlových lodí. Jejich souřadnice byly předávány ze břehu, asi 200 km před nimi letadla snížila výšku na 100 metrů, přiblížila se k Američanům nepozorovaně a se hřmotem proletěla nad leteckou palubou.   

Jak  píše portál rg.ru, tento trik byl zopakován v roce 2008 v Japonském moři – „Medvěd“, který přiletěl z Chabarovska, se dvakrát proletěl ve výšce 600 metrů nad leteckou lodí Nimitz a simuloval bombardování. Vyslané do vzduchu americké stíhačky mu v tom nemohly zabránit.  

V 60. letech se britská stíhačka Lightning pokusila zachytit Tu-95 nad Severním mořem. Brit však manévroval tak nešťastně, že havaroval, aniž by nějak poškodil předpokládanou oběť. Začátkem 70. let byly nad Atlantikem vyslány do vzduchu tři americké vojenské stíhačky F-4 Phantom II s cílem zadržení námořního průzkumného letounu Tu-95MR. Při pokusu proletět nad sovětským letadlem narazila jedna stíhačka F-4 do jeho křídla a spadla do moře. Ruský letoun splnil bojový úkol a vrátil na své letiště.

Speciální modifikace bombardéru byla vytvořena proto, aby Sovětský svaz mohl vyzkoušet v roce 1961 nejsilnější termojadernou bombu na světě. Car-bomba se nevešla do zbrojního prostoru, proto byla odstraněna dvířka bombového prostoru, vyměněny všechny elektrické konektory a trup byl natřen bílou reflexní barvou. Následkem elektromagnetického impulzu se zastavily tři ze čtyř motorů bombardéru. Velitel posádky postavil letadlo na špičku a spouštěl motory během letu: druhý na 7000 metrech, třetí na 5000. Čtvrtý nenastartoval – po přistání se ukázalo, že značně ohořel.