Polští nákladní dopravci v uplynulém týdnu zablokovali jeden z polsko-ukrajinských hraničních přechodů, což je poslední reakce na preferenční obchod s Ukrajinou. (Foto: Twitter)

Protestující, kteří odmítli nabídku ukrajinského ministerstva infrastruktury umožnit polským řidičům dovážet zboží z EU na Ukrajinu bez povolení, požadovali obnovení programu vzájemných vstupních povolení, který byl po vypuknutí války na Ukrajině pozastaven, informují polské poznámky.

Podle zprávy několik desítek polských demonstrantů umožňuje na přechodu v Dorohusku vjezd do Polska z Ukrajiny pouze pěti nákladním automobilům za hodinu – řidiči kamionů tak čekají šest až deset dní.

Kyjev nejprve zaslal polskému ministerstvu zahraničí protestní nótu a prohlásil, že požadavky protestujících dopravců jsou neoprávněné. Později uvedl, že od 8. května bude polským firmám dočasně povoleno provádět přepravy z kterékoli země EU na Ukrajinu bez příslušných povolení a požadavků na ekologické normy pro vozidla. -Poznámky z Polska

V současné době nemůže přes náš největší hraniční přechod projet více než 5 000 nákladních vozidel. Vzhledem k omezené kapacitě a blokádě námořních přístavů je plynulá distribuce nákladu nemožná,“ uvedl ukrajinský ministr infrastruktury Serhij Derkač a dodal: „Jsme vděčni našim polským přátelům za jejich trvalou podporu v odporu proti agresorovi a těšíme se na další dialog s cílem odblokovat hranice. První krok jsme učinili, těšíme se na další.“

Jak jsme uvedli minulý měsíc, Polsko, Maďarsko a Bulharsko se dostaly pod palbu kritiky kvůli zákazu dovozu ukrajinských potravin poté, co předseda polské konzervativní strany Právo a spravedlnost (PiS) Jarosław Kaczyński oznámil, že do Polska nebude z Ukrajiny dovážena řada zemědělských produktů, jako je obilí, ovoce, mléčné výrobky, zelenina a drůbeží maso. Rozhodnutí bylo přijato v důsledku nadbytku obilí z Ukrajiny a záplavy ukrajinských výrobků na polském trhu. Kromě toho podobná opatření zavedlo Maďarsko a Slovensko a objevily se zprávy, že Rumunsko a Bulharsko možná také uzavřou své hranice pro dovoz některých ukrajinských potravin.

Pokud by Maďarsko, Slovensko, Rumunsko a Polsko zablokovaly tranzit ukrajinských potravinářských výrobků, vedlo by to ve skutečnosti ke geografické blokádě v Evropě, protože tyto čtyři země hraničí s Ukrajinou.

Více informací naleznete na stránkách Notes from Poland;

Protestující však nejsou s ústupky Ukrajiny spokojeni. Rafał Mekler, regionální vůdce krajně pravicové strany Konfederace a majitel kamionové společnosti protestující v Dorohusku, poznamenal, že rozhodnutí Kyjeva pozastavit povolení ukazuje, že „ukrajinská strana si vykládá, jak chce, to, na čem se dohodla“.

„Povolení nepotřebujeme, protože EU tyto požadavky v důsledku dohody s Ukrajinou zrušila,“ řekl polským poznámkám s odkazem na dohodu uzavřenou mezi EU a Ukrajinou v loňském roce.

„Najednou se ukazuje, že povolení jsou potřeba, [což] jsme věděli už dříve, protože naši dopravci dostávají pokuty za [jejich absenci] a mnozí jsou na Ukrajině obtěžováni,“ dodal.

Łukasz Białasz, samostatně výdělečně činný řidič kamionu, který vozí náklad na Ukrajinu již 13 let, řekl polským poznámkám, že polské dopravní firmy dostávají na Ukrajině pokuty za nedostatek povolení ve výši 800 eur.

Polští dopravci tvrdí, že v návaznosti na evropské a ukrajinské předpisy, které vstoupily v platnost loni v létě, došlo ke zhroucení sazeb za nákladní dopravu poté, co ukrajinské společnosti získaly téměř neomezený přístup na polský trh.

„V současné době jsou sazby tak stlačené, že mizí ziskovost,“ řekl Białasz. „Ukrajinští dopravci, kteří na tomto trhu působí již delší dobu, také namítají nedostatek povolení. Chtějí také, aby byla povolení obnovena, protože tím se regulují sazby na trhu.“

Zdroj: notesfrompoland.com