Constance Chioma každé ráno volá svému synovi, aby zkontrolovala, zda je v bezpečí, zatímco studuje v severovýchodní Nigérii, v oblasti sužované smrtícími útoky islamistických povstalců a ozbrojenými únosy. (Foto: Flickr)

Začátkem tohoto měsíce se jí nepodařilo dovolat.

Později zjistila, že její SIM karta je jednou z přibližně 73 milionů – více než třetiny ze 198 milionů obyvatel Nigérie -, kterým bylo znemožněno odchozí volání, protože nebyly zaregistrovány v národní databázi digitálních identit.

„Nemohla jsem se soustředit na práci, byla jsem nesvá a neustále jsem se ptala sama sebe, jestli je v bezpečí,“ řekla Chioma, 57letá učitelka z města Owerri na jihovýchodě Nigérie.

„Vzhledem k rostoucí nejistotě na severu mám z toho, že nemluvím se svým synem, strach.“

Nigérie patří mezi desítky afrických zemí včetně Ghany, Egypta a Keni, kde platí zákony o registraci SIM karet, které jsou podle úřadů nezbytné z bezpečnostních důvodů, ale podle odborníků na digitální práva zvyšují dohled a poškozují soukromí.

Nigérie již téměř deset let zavádí jedenáctimístné elektronické národní průkazy totožnosti, které zaznamenávají osobní a biometrické údaje jednotlivce, včetně otisků prstů a fotografie.

Národní identifikační číslo (NIN) je nutné k otevření bankovního účtu, žádosti o řidičský průkaz, volbám, získání zdravotního pojištění a podání daňového přiznání.

V roce 2020 nigerijský telekomunikační regulátor uvedl, že každé aktivní číslo mobilního telefonu musí být spojeno s NIN uživatele. Termín opakovaně prodloužil do 31. března letošního roku.

Vláda uvedla, že od 4. dubna byly zakázány odchozí hovory ze všech mobilních telefonních čísel, která nesplnila požadavky.

Miliony Nigerijců si nezaregistrovaly své SIM karty, a to z různých důvodů, od obav o soukromí až po problémy s dosažením registračních center nebo z důvodu, že nemají NIN.

„Nebylo nám nijak rozumně vysvětleno, proč musíme s naší SIM kartou spojit číslo NIN,“ řekla Nneka Orji, novinářka z jihovýchodní Nigérie, která si svou SIM kartu nezaregistrovala.

„Z tohoto důvodu nejsem připravena to udělat,“ řekla nadaci Thomson Reuters Foundation. nyní se při volání spoléhá na aplikaci WhatsApp, i když ne všechny její kontakty tuto službu pro zasílání zpráv používají.

Mluvčí vládní Národní komise pro správu identit (NIMC), která na propojení s NIN dohlíží, na žádosti o komentář nereagoval.

Úředníci uvedli, že tato politika je nutná k posílení bezpečnosti a identifikaci zločinců v době, kdy vláda bojuje proti povstalcům a ozbrojeným banditům, kteří unesli stovky lidí kvůli výkupnému.

Dvanáctiletá válka Nigérie s povstaleckými islamisty vyvolala jednu z nejhorších humanitárních krizí na světě, při níž podle odhadů OSN zahynulo přibližně 350 000 lidí, včetně nepřímých obětí v důsledku škod v zemědělství a zdravotnictví.

Snaha přimět občany, aby propojili své mobilní telefony s národní databází občanských průkazů, vyvolala znepokojení mezi aktivisty za ochranu soukromí, kteří varují, že africké vlády využívají nové technologie a zákony ke zvýšenému sledování občanů a disidentů.

Nigerijský příkaz zakázat neregistrované telefony je „porušením práva na svobodu projevu a soukromí“ zaručeného ústavou, uvedl právník v oblasti lidských práv Festus Ogun, vedoucí partner advokátní kanceláře Festus Ogun Legal v Lagosu.

„Jaký zákon je opravňuje k tomu, aby v této digitální ekonomice vyloučili miliony občanů?“ řekl s odkazem na lidi, kteří se spoléhají na své telefony při bankovnictví, platbách mobilními penězi a přístupu ke službám státní správy.

Podle skupin na ochranu lidských práv zákaz používání mobilních telefonů poškodil zejména ženy ve venkovských oblastech s nejednotnými mobilními sítěmi a špatnou silniční sítí, které mohou mít nedostatek prostředků na to, aby se dostavily do registračních center.

Charity Elemová, pouliční prodavačka potravin ve vesnici Awarra v jihozápadním státě Imo, uvedla, že si nemůže dovolit cestovat do registračního centra ve městě Owerri vzdáleném asi 60 km.

„Někteří z mých stálých zákazníků pocházejí z Owerri. Když mám zablokovanou linku, nemohu jim zavolat, abych zjistila, zda si chtějí objednat,“ řekla. „Pravděpodobně půjdou k jiným prodejcům.“

Podle oficiálních údajů je v Nigérii téměř 800 registračních center – jedno na každém místním úřadě. NIMC na otázku ohledně jejich dostupnosti neodpovědělo.

Ostatní se obávají, že jejich osobní údaje nebudou v bezpečí.

„Nemyslím si, že NIMC a telekomunikační operátoři mají správnou infrastrukturu, aby ochránili mé údaje,“ řekl Favour Akachukwu, pracovník call centra v Ibadanu na jihozápadě Nigérie, který svůj telefon nezaregistroval.

Akachukwu uvedl, že obdržel řadu telefonátů od podvodníků, kteří měli jeho jedenáctimístné bankovní ověřovací číslo – které je nutné k vlastnictví bankovního účtu v Nigérii – a snažili se od něj získat další údaje pro přístup k jeho účtu.

Zdroj: rust.org