RUDÉ MOŘE – Velké lodní společnosti přesměrovávají lodě z Rudého moře k mysu Dobré naděje, aby se vyhnuly útokům húthijských dronů a raket.

Nové údaje z námořní dopravy ukazují na výrazný pokles aktivity komerčních plavidel v kritickém globálním obchodním koridoru navazujícím na Suezský průplav, který je zodpovědný za 12 % mezinárodního obchodu a téměř třetinu celosvětové kontejnerové dopravy.

Podle údajů agentury Bloomberg proplouvá kdysi rušným Rudým mořem pouze několik kontejnerových lodí s destinací v Evropě nebo Asii. Tyto lodě jsou přesměrovány kolem mysu Dobré naděje.

Nové údaje společnosti Clarkson Research Services Ltd. podle agentury Bloomberg ukazují 82% pokles hrubé prostornosti kontejnerových lodí připlouvajících do Adenského zálivu za poslední čtyři dny ve srovnání s první polovinou prosince.

Ve středu logistická společnost Kuehne + Nagel International AG oznámila, že nejméně 100 kontejnerových lodí bylo přesměrováno kolem mysu Dobré naděje. Tento počet je na konci týdne pravděpodobně vyšší.

Sedm velkých přepravních společností, včetně tchajwanské kontejnerové lodní společnosti Evergreen a belgického vlastníka tankerů Euronav, zastavilo počátkem tohoto týdne všechny plavby přes Rudé moře.

Zatímco se obchodníci soustředili na rostoucí ceny ropy Brent v důsledku regionální nestability, CNBC tento týden zjistila, že logističtí manažeři dostali nabídku 10 000 USD za 40stopý kontejner ze Šanghaje do Velké Británie. Ještě minulý týden se stejné sazby pohybovaly kolem 2 400 USD.

Prodloužení doby přepravy kvůli 1 až 2týdenní objížďce vyvolalo chaos v dodavatelském řetězci maloobchodní společnosti IKEA.

„Prozatím se můžeme podělit o to, že situace v Suezském průplavu bude mít za následek zpoždění a může způsobit omezení dostupnosti některých výrobků IKEA.

„To je naší hlavní prioritou. Mezitím vyhodnocujeme jiné možnosti dodávek, abychom zajistili dostupnost našich výrobků, a situaci budeme i nadále pečlivě sledovat,“ uvedl mluvčí společnosti IKEA.

USA a jejich spojenci se mezitím snaží obnovit pořádek na hlavní námořní přepravní trase prostřednictvím operace Prosperity Guardian.

Komentáře Bílého domu z pátečního odpoledne ukazují, že se situace přiostřuje:

BÍLÝ DŮM TVRDÍ, ŽE ÍRÁN BYL „HLUBOCE ZAPOJEN“ DO PLÁNOVÁNÍ OPERACÍ PROTI OBCHODNÍM PLAVIDLŮM V RUDÉM MOŘI.

Zdá se, že Rudé moře se dostává do hlubokého zmrazení. To by mohlo znamenat jen to, že se v blízké době znovu objeví problémy v globálním dodavatelském řetězci.

Zdroj: cnbc.com