Jaguar po šílené reklamní kampani zaznamenal pokles prodejů o 98 %

Rebranding značky Jaguar byl pozoruhodný tím, že se výrazně odklonil od známých prvků, které značku po desetiletí charakterizovaly. (Foto: X / Jaguar)
Kultovní logo skákajícího jaguára bylo nahrazeno minimalistickým nápisem. Reklamní kampaň představovala jasné, abstraktní vizuály a modely ve stylizovaném, koncepčním prostředí.
Slogany jako „Copy Nothing“ (Nekopírujte nic) a „Delete Ordinary“ (Odstraňte obyčejnost) nahradily odkazy na automobily, výkon nebo techniku. Ve skutečnosti se v reklamách neobjevila žádná vozidla.
Po desetiletí Jaguar představoval kombinaci britské techniky, výkonu a luxusu, což byla identita, která pomohla značce vybudovat loajalitu mezi zákazníky, kteří oceňovali kultivovanost a tradici.
Ve snaze reinventovat se pro novou éru však Jaguar nyní čelí jednomu z nejvýraznějších poklesů prodeje na evropském automobilovém trhu. V dubnu 2025 společnost zaregistrovala v Evropě pouze 49 vozidel, což představuje pokles o 97,5 % oproti 1 961 prodaným kusům ve stejném měsíci předchozího roku.
Uprostřed tohoto dramatického poklesu stojí strategie rebrandingu, která podle analytiků špatně odhadla jak trh, tak vlastní silné stránky značky Jaguar.
Nová identita značky, která byla představena v listopadu 2024, měla signalizovat odvážný obrat směrem k elektrifikaci a nové zákaznické základně. Místo toho však odcizila mnoho dlouholetých zákazníků a nedokázala oslovit nové publikum, které doufala přilákat.
Rebranding značky Jaguar byl pozoruhodný svým odklonem od známých prvků, které značku definovaly po celá desetiletí. Kultovní logo skákajícího jaguára bylo nahrazeno minimalistickým nápisem.
Reklamní kampaň představovala jasné, abstraktní vizuály a modely ve stylizovaném, koncepčním prostředí. Slogany jako „Copy Nothing“ (Nekopírujte nic) a „Delete Ordinary“ (Odstraňte obyčejnost) nahradily odkazy na automobily, výkon nebo techniku. Ve skutečnosti reklamy vůbec neobsahovaly žádná vozidla.
Tato změna měla oslovit mladší, městskou, designově orientovanou demografickou skupinu. Vedení Jaguaru otevřeně hovořilo o potřebě přesáhnout tradiční zákaznickou základnu značky, často popisovanou jako bohatí a starší kupující, kteří Jaguar vnímali jako symbol úspěchu. Ve snaze oslovit nové zákazníky však značka přehlédla očekávání své hlavní cílové skupiny.
Kampaň vyvolala rychlou kritiku. Na sociálních médiích se rychle rozšířila zmatenost ohledně sdělení Jaguaru. Příspěvek generálního ředitele Tesly Elona Muska „Prodáváte auta?“ vystihl náladu, stal se virálním a odrážel širší nejistotu ohledně směřování značky Jaguar.
Odborníci z oboru poukázali na to, že marketing nedokázal sdělit, co značka nabízí a proč by to mělo spotřebitele zajímat. Bez aut v reklamách a bez známé identity se kampaň snažila vytvořit spojení mezi novým image značky Jaguar a produktem.
Jaguar Land Rover snížil své očekávání ohledně zisku v důsledku propadu a potýká se s výraznými ztrátami příjmů. Zda se značce podaří znovu získat ztracené pozice, bude záviset na tom, jak dobře si povedou její budoucí elektrické modely a zda se jí podaří znovu navázat kontakt se starými i novými zákazníky.
Zdroj: financialexpress.com