Výrobci potravin vyzývají spotřebitele, kteří dbají na ochranu klimatu, aby přešli od rostlinných alternativ k laboratorně pěstovanému exotickému masu ve snaze chránit planetu. (Foto: Primeval Foods)

Lví hamburgery, tygří steaky a zebří závitky na sushi patří k produktům, které nabízí startup zaměřený na potravinářské technologie a doufá, že se nakonec stanou běžně dostupnými.

Jakmile výrobky projdou schválením regulačních orgánů, budou podle společnosti Primeval Foods mezi prvními, kdo ochutná její pokrmy, restaurace v Londýně oceněné michelinskou hvězdou, a dále se plánuje jejich rozšíření ve větším měřítku, a to i do místních supermarketů.

Kultivované maso je výrobní metoda, která umožňuje společnostem vyrábět potraviny z jakéhokoli druhu bez porážky zvířat.

Vyrábí se přímou kultivací živočišných buněk, což výrobcům umožňuje napodobit senzorické a nutriční profily běžného masa.

Myšlenka této metody spočívá v tom, že eliminuje potřebu chovu a pěstování zvířat pro potraviny a je obecně považována za prostředek ochrany půdy a vody, zachování životního prostředí, snížení emisí skleníkových plynů a zabránění znečištění hnojem a nadměrnému používání antibiotik.

Vzhledem k tomu, že se kultivované maso zatím nevyrábí v průmyslovém měřítku, panuje stále relativní nejistota ohledně jeho přínosu pro ochranu planety.

Vědci však docházejí k rozsáhlým závěrům, že celkové dopady produkce kultivovaného masa na životní prostředí jsou podstatně nižší než dopady konvenčně vyráběného masa.

Podle studie o dopadech na životní prostředí zahrnuje výroba kultivovaného masa přibližně o 7-45 % nižší spotřebu energie než konvenčně vyráběné evropské maso.

V únoru deník Financial Times informoval o propadu prodeje rostlinných produktů poté, co akcie společnosti Beyond Meat klesly o 11 %. V posledních třech měsících roku 2021 společnost vykázala ztrátu 80,4 milionu dolarů – více než trojnásobek předchozího roku.

Stalo se tak poté, co podle poskytovatele údajů Spins prodej rostlinného masa v USA v roce 2021 celkově klesl o 0,5 % poté, co v roce 2020 zaznamenal 46% nárůst.

Společnost Primeval Foods vzala tento nedávný pokles jako příležitost „zdvojnásobit inovativní nápady“. Kromě toho, že nabízí novou alternativu ke konvenčnímu masu šetrnou ke klimatu, doufá, že exotické alternativy také umožní lidem objevovat nové kulinářské zážitky.

„Lidé se neustále snaží objevovat nové potraviny, nové restaurace, nové kulinářské zážitky, ale tradiční druhy již dosáhly svého limitu, pokud jde o uspokojení této poptávky,“ řekl Yilmaz Bora, řídící partner londýnského rizikového studia Ace Ventures, které společnost Primeval Foods založilo.

„Musí to jít nad rámec současných pokrmů z hovězího, kuřecího a vepřového masa a musí to být bez újmy na přírodě.“

Dodal: „V příštích měsících plánujeme v Londýně uspořádat ochutnávku jednoho z našich pěstovaných exotických mas, abychom dali světu ochutnat, jak by vypadala další kapitola potravin.“

Zdroj: independent.co.u