Včera bulharská média informovala o incidentu, který se stal v noci v rámci cvičení Šabla-21. (Foto: Flickr)

Pilot stíhačky MiG-29 si v noci procvičoval střelbu, ale poté, co se mu podařilo zasáhnout cíl, ztratil kontakt s radarem.

Stíhačka se zřítila do Černého moře a pilot zemřel. V současnou chvíli existuje několik verzí, proč k tomu došlo.

Bulharská média zase nevyloučila možnost, že by Moskva do havarovaného MiGu-29 nainstalovala čip.

Atlantická rada Bulharska proto vyzvala úřady a vyšetřovací orgány, aby posoudily možnost ruské stopy v incidentu.

Zpravodajský web Faktor představil několik následujících verzí toho, co se stalo.

Důvodem mohla být prý ztráta orientace pilota v noci, přátelská palba nebo výbuch letadla v důsledku vadné střely.

Nicméně, novináři kladou zvláštní důraz na možné zapojení Ruska do incidentu: důvodem havárie tak dle nich může údajně být nekvalitní oprava samotného výrobce nebo akce ruské armády.

Jak dále poznamenává Faktor, „všichni jsou si již dlouho vědomi toho“, že ruská letadla za účelem průzkumu létají až příliš blízko bulharského vzdušného prostoru.

„… Existují dvě možnosti: buď se neznámé letadlo dopustilozlomyslného činu proti našemu MiGu-29, nebo si letoun letícího poblíž stíhačky v době cvičení myslel, že na něj bylo stříleno, a tak na palbu reagoval fatálním úderem,“ píše deník.

Kromě toho Faktor přichází i s poměrně „exotickou“ verzí incidentu, „na pokraji tajemství a konspirační teorie“.

Publikace s odvoláním na zdroje ve „vojenských kruzích“ hovoří o čipech, které instalují na americké F-16, jež umožňují vyhodit do vzduchu letouny, pokud se ocitne v zajetí nepřátelských sil, aby skryl technologie a bojové schopnosti.

„Někteří tvrdí, že ruská strana při opravách starých sovětských letadel tohoto typu nainstalovala takový tajný čip, který lze použít v případě, že je letadlo namířeno proti ruským vojenským silám nebo objektům. Toto vysvětlení není zcela bez logiky, protože ve vojenské doktríně Ruské federace je NATO definováno jako nepřítel a protivník, tedy včetně Bulharska,“ domnívá se autor.

Atlantická rada Bulharska po zveřejnění tohoto článku rovněž vyzvala k okamžité kontrole všech MiG-29 které byly opraveny v Rusku samotnou společností MiG, stejně jako k pozastavení všech letů na letounech MiG-29 opravovaných výrobcem, a to až do objasnění příčiny incidentu.

Zdroj: snews.com