Čipsy a sladkosti jako cigarety: Vědci odhalili, jak vám výrobci způsobují závislost


Podle nové studie publikované v časopise Addiction jsou ultra-zpracované potraviny (UPF) navrhovány stejnými psychologickými a chemickými triky jako cigarety v 50. letech – aby maximalizovaly závislost a minimalizovaly pocit nasycení. (Foto: X)
Fenomén nazývaný „vanishing caloric density“ (mizející kalorická hustota) popisuje, jak se Cheetos, chipsy nebo sladké jogurty doslova „rozpouštějí v ústech“, takže mozek zaregistruje téměř nulový příjem kalorií a žádá další dávku.
Výzkumníci z University of Michigan a King’s College London analyzovali složení 500 nejprodávanějších UPF a zjistili, že výrobci záměrně kombinují:
„Tyto potraviny nejsou jídlo. Jsou to tabákové produkty v novém balení,“ řekl hlavní autor studie Dr. Chris van Tulleken.
„Přesně jako Philip Morris v 50. letech přidával amoniak pro rychlejší vstřebávání nikotinu, dnes potravinářské firmy používají enzymy a emulgátory pro rychlejší vstřebávání cukru a tuku.“
Studie odkazuje na interní dokumenty firem jako PepsiCo a Mondelez, kde inženýři mluví o „optimalizaci orosenzorické křivky“ a „maximalizaci repeat rate“ – tedy kolikrát si zákazník vezme další sousto.
Ultra-zpracované potraviny tvoří v západním světě až 60 % kalorického příjmu a jsou spojovány s 32 zdravotními problémy včetně obezity, diabetu 2. typu a rakoviny.
Autoři volají po regulacích podobných tabákovým: varovné obrázky, zákaz reklamy a daň z přidaného cukru. Případ otevírá debatu, zda by měly být UPF klasifikovány jako návykové látky.
Cheetos melt in your mouth so your brain thinks you didn’t eat anything.
— MAHA Action (@MAHA_Action) December 9, 2025
Food scientists call it “vanishing caloric density,” and they borrowed it straight from the tobacco playbook.
Candies and chips are engineered to make a louder crunch because it spikes your brain’s reward… pic.twitter.com/2qBS9j3f1y
