Já používám telefon Huawei, ale má manželka používá iPhone, přičemž můj syn upřednostňuje svůj Sony. Na tomto svobodném globálním trhu si můžeme vybrat nejlepší produkty, které splňují naše individuální potřeby. Výběr spotřebiteli zajišťuje, že pouze ty nejvíce přizpůsobené produkty v Darwinovském kapitalismu přežijí. (Foto: Flickr)

Americký prezident Joe Biden kráčející ve stopách prezidenta Donalda Trumpa je ale odhodlán to změnit a omezit spotřebitelům výběr. To je přirozený vývoj toho, čemu říkáme monopolní kapitalismus. Ten nejdříve zplodil plutokracii – vládu boháčů – a později vypěstoval mafiánský kapitalismus.

V monopolním kapitalismu se skupují konkurenti a vytváří se mamuti jako Facebook. Konkurence je zadušena a výběr je omezen. Mafiánský kapitalismus zneužívá politickou moc, aby zadusil konkurenci jako TikTok. To je cesta, jakou si vybral Trump a v jaké pokračuje Biden. To je odlišné od protekcionismu, který obecně chrání – poskytuje „protekci“ – domácím průmyslu spíše vytvářením obchodních bariér, místo aby ničil konkurentům podniky.

Mafiánský kapitalismus, místo aby inovativnímu vývoji v Číně konkuroval, tak využívá sankce a další nástroje ve snaze konkurenci zmrzačit. V srdci jsou ty průmyslové obory, které požívají protekce mafiánského kapitalismu, vyděšené z té otevřené konkurence, kterou se tak hojně ohání.

Konkurence není už ze své samotné přirozenosti férová. Průmyslová špionáž a krádeže intelektuálního vlastnictví byly vždy nosným prvkem kapitalistického vývoje, zvláště v USA s proslulými spory o intelektuální vlastnictví jako ty mezi Edisonem a Teslou. Taková je přirozenost kapitalistické konkurence s veškerou její glorifikací „Přírody s krvavými zuby a tesáky.“

Takové prostřelování nohy konkurentům v mafiánském stylu je zas dalším aspektem takového boje. Zde není cílem překonat konkurenta inovacemi nebo vývojem lepších efektivnějších metod. Zde je záměrem konkurenci zmrzačit politickými prostředky pomocí sankcí, zákazů obchodu pro úspěšné konkurenty jako Huawei a odmítáním vypracovat společné standardy produktů. Všechny tyto metody jsou vymyšlené k zabrzdění růstu konkurence.

To zčásti posiluje životní prostředí pro konflikty, protože to je zase další metoda dušení konkurence, tj. doslova zabíjením konkurentů. A to je nebezpečná cesta, na jakou teď Biden nastupuje.

To ale není cesta studené války. Studená válka se Sověty byla proti jasně expanzionistickému státu, který chtěl globálně uvalit svůj politický a ekonomický systém. Ten aktivně anektoval země ve Východní Evropě a globálně podporoval v mnoha zemích revoluce. Globálně jim odporovaly Spojené státy, které se ale také vměšovaly do domácí politiky suverénních zemí podporou diktátorů a občas podněcováním pučů.

To ale nikdy opravdu nepoškozovalo konkurenci v inovacích. Takový Sputnik a hladká přistání na Měsíci byla pro USA budíčkem, aby rychle upravily své vědecké programy, a se chopily se tak této výzvy.  Ale kromě Sputniku nebylo mezi Sovětským svazem a Spojenými státy moc konkurence ve spotřebním zboží. Řekneme-li to moderně, Sověty vyvinuté mobilní telefony by na rozdíl od Huawei nebyly těžkým konkurentem Applu.

V tom je rozdíl mezi současným konfliktem mezi USA a Čínou. Ač něco z toho používaného jazyka je přebráno ze Studené války, tak ale ty povídačky, jak má Čína teritoriální ambice expandovat, a ta podstrkovaná tvrzení, že Čína chce na nás všechny uvalit svou ideologii, to je všechno matení k odvracení pozornosti od toho, o co opravdu jde. Ve skutečnosti je konkurentem na trhu pro spotřebitele a ve službách způsobem, jakým staří Sověti ze Studené války nikdy být nemohli.

To není střet ideologií, ač by USA a jejich spojenci rádi svět přiměli, aby věřil, že tomu tak je. To je střet o podíl na trhu. To je nakonec o způsobu, jakým se na trhy bude dostávat spotřební zboží a služby a o architektuře, která má tyto služby umožňovat. Proto jsou důležité 5G sítě a umělá inteligence a internet věcí.

Konkurence je zahalena do pláště řečí o bezpečnostních hrozbách, ale v podstatě je to bitva o peněženku spotřebitele. Povinností obhájců svobodného trhu je umožnit svobodnou konkurenci, v níž si spotřebitel bude vybírat nejlepší produkt oproštěn od umělých bariér sankcí a intervencí mafiánského kapitalismu.

Ty země a podnikatelské organizace, které podporují koncept kapitalistické konkurence o preference spotřebitelů a o kapitál se musí proti těmto monopolům v mafiánském stylu, které dusí konkurenci, omezují volbu a ničí inovace, postavit. Ekonomické vedení pochází z inovací a možnosti volby a ne ze sankcí a restrikcí možností spotřeby.

Během Studené války se staly americké ledničky symbolem revoluce a aspirace na volbu spotřebitelů. Teď chtějí informovaní spotřebitelé mít možnost volit mezi klimatizací Haier, Daiken a Carrier a v tom nemůže kapitalismus „studené“ války zvítězit zákazy produktů a sankcemi.

Daryl Guppy