Renomovaný ekonom, člen Katedry ekonomie a managementu na vysoké škole CEVRO Institu, Lukáš Kovanda se v komentáři pro MF DNES věnuje problematice, která je spojená s prosazováním elektromobilů ze strany Evropské unie. (Foto: Flickr)

Jedná se o to, že Evropská komise v rámci boje za dosažení uhlíkové neutrality EU v roce 2050 tlačí mimo jiné na zákaz výroby aut s klasickými spalovacími motory, který by platil od roku 2035.

Podle ekonoma tato strategie EU vede k její vlastní ekonomické sebevraždě. Kovanda považuje přesvědčení Bruselu o tom, že tímto krokem zachraňuje svět, za mylné.

„Elektromobilita v čase energetické krize? Evropská unie se v nejhorší možné době chystá k ekonomické sebevraždě, jejíž efekt v ochraně klimatu je prakticky nulový,“ varuje odborník.

Zdůraznil, že tlak na prosazení elektromobilů vede v EU, a tedy i v Česku, již dnes k výraznému růstu cen energií, ale z celosvětového hlediska nedosáhne ve snižování produkce CO2 prakticky ničeho.

Takový stav věcí potrvá do doby, až se podobně nezačnou chovat Číňané, Američané nebo Indové. Jinak se svět změní jen málo.

Jediný možný výsledek úsilí Evropské unie podle Kovandy spočívá v tom, že budou trpět její obyvatelé.

V této souvislosti odborník upozornil na to, že kompletní přechod na elektromobilitu by při současné úrovni technologického rozvoje učinil individuální dopravu finančně nedostupnou nejen chudým lidem, ale také podstatné části střední třídy.

„Nelze si jej zatím představit bez drastického daňového zatížení fosilních paliv. Při takovém zdražení by navíc došlo takřka jistě k občanským nepokojům, jaké představovaly třeba bouře tzv. žlutých vest ve Francii,“ uvedl Kovanda.

Rovněž poukázal na to, že budou ohroženy miliony pracovních míst napříč EU.

Tento týden Kovanda rovněž okomentoval aféru kolem dodávek francouzských vojenských ponorek do Austrálie. Podle něj představitelé Evropské unie mají být rádi, že americké a britské jaderné ponorky mnohem lépe odpovídají cílům bezuhlíkové budoucnosti.

Nejvyšší představitelé Evropské unie se ve sporu s anglosaskými zeměmi jednoznačně postavili na stranu Francie. Americkému prezidentovi Joe Bidenovi vyčítají, že své kroky s Evropskou unií nekonzultoval. Kvůli tomu pak Austrálie zrušila obrovskou zakázku na nákup francouzských dieselových ponorek ve prospěch ponorek na jaderný pohon z USA a Británie.

„Austrálie si místo dieselových ponorek z Francie objedná ponorky jaderné z USA a Británie. Prý ‚zrada‘. Ale proč? Vždyť z hlediska planetárních emisí CO2 a cílů Green Dealu jsou šetrnější ty jaderné. A Green Deal přece žádá velkých obětí, jak lidi v EU varuje sama Evropská komise,“ ironizoval kauzu Kovanda.

Zdroj: snews.com