[via Falkvinge.net] Evropské komisi unikly dokumenty, které odkrývají, co má následovat po přijetí ACTA. Zcela nové nástroje a mechanismy, jak omezit svobodu projevu na internetu, mechanismy proti skoro čemukoliv on-line. O těchto aspektech se nám vyjednavači z MPO ani pan premiér jaksi nezmínili… (Kromě toho stojí za zmínku vyjádření slovenského ex-premíéra Fica o tom, že ACTA obsahuje tajné, dosud nezveřejněné části.)

Newspeak materiálů, které mají provést ACTA v praxi, stojí za to: občané jsou v materiálech nazývání „ consumers „, vynucení spolupráce poskytovatelů internetového připojení se nazývá „ cooperation „. Dokonce vám (při podezření ze sdílení nelegálního obsahu) mohou odstřihnout zdroje vašich příjmů. Celý text je prošpikován výrazy, které se v legislativních ani vládních materiálech normálně neobjevují, mnohem více připomínají zprávy copyrightové lobby.

První dokument (oba jsou k nahlédnutí i stažení níže) se jmenuje  „Návrh na revizi Direktivy o právech duševního vlastnictví“ a druhý dokument se jmenuje  „Procedury nahlašování a vypínání“ odkazující k erozi statusu  common carrier, které mají v Evropě poskytovatelé připojení.

Podívejme se na text podrobněji a přeložme si jej z nebezpečného newspeaku de reálné řeči. Takže k prvnímu dokumentu:

The policy options being considered include: (a) rendering the rules on obtaining evidence from intermediaries more detailed thus making possible the identification of those infringing intellectual property rights on a commercial scale and of the financial circuits involved.

Toto je povinné zavedení dříve nepovinného aspektu návrhu  IPRED1* – dávající kartelům autorského monopolu přihlašovací údaje a IP adresy podezřelých z nedodržování autorských práv. Něco, co dokonce ani policie legálně nemůže ve většině evropských zemí dostat.

Takže to znamená, že copyrightový průmysl bude mít větší práva, než policie.

Ale všimněte si klíčového spoken „commercial scale“ (komerční rozměr) a také „financial circuits“ (finanční kruhy), které mají být nyní zjišťovány ze strany ISP (poskytovatele připojení). Mohou odkazovat k jakémukoliv zdroji příjmů.

This would be particularly important to fight IPR infringement in the on-line environment.

Ano, problémem je internet. Znovu. Vše bylo lepší tak, jak to bývalo…

This would also require a clearer definition of “commercial scale”, so as to make sure that professional counterfeiters rather than individual consumers are targeted;

Zde si všimněme třech věcí:
Zaprvé: Toto je v základu dobře. Dnes je uploadování jedné písničky náhodným teenagerem považováno za nebezpečné a také je trestáno (viz. například uniklé americké depeše k IPRED 1).

Zadruhé: Je použito klíčové slovo z ACTA „commercial scale“. Nicméně to také může poukazovat ke staršímu používání spojení v  TRIPS**. Je nemožné zjisti, jestli ACTA redefinuje „commercial scale“ jakýmkoliv smysluplným způsobem, protože vyjednávací protokoly jsou stále tajné.

Zatřetí: Celkový tón tohoto odstavce je nebezpečný. Opravdu chceme, aby nás evropský komisař nazýval „konzumenti“? Zapomeňme na občany, voliče….

(b) fast-track lowcost civil procedures (including as regards the granting of injunctions, the award of damages, the use of corrective measures etc) for straightforward infringements of intellectual property rights

„Fast-track, low-cost civil procedures“ – Zrychlené a levné process s normálními lidmi. Právo stranou, hlavně efektivně. Přeložme si toto spojení: „Zrychlené, nejlépe jednoúrovňové procesy s normálnimi občany, nezatěžované zdrženími běžných soudních procesů“.

„Granting of injunction“ znamená odpojení od internetu ještě před soudem. Nahrazení škod – to už dobře známe.. (Kolik že to měl zaplatit ten američan za sdílení jednoho alba Nirvany?). „Use of corrective meassures“ může znamenat cokoliv, ale především obsahuje ničení nástojů použitých k porušení duševních práv – tedy vašeho počítače.

and (c) the possibility to act against webpages holding content that violates intellectual property rights (see in this regard the Roadmap regarding the initiative on procedures for notifying and acting on illegal online content).

Takže mluvíme i o cenzurování celých webových stránek. Zmíněná Roadmap („mapa cesty“) je příznačněji nazvaná „Nahlášení a vypnutí“.

These policy options would require the amendment of the existing directive.

Takže to je znovuzrození příšerné a pozastavené  IPRED 2*.

Complementary measures in softlaw instruments designed at disrupting the business/value chain of counterfeiters and at increasing the cooperation between intellectual property rights holders and intermediaries (e.g. internet service providers, shippers and couriers, payment-service providers etc) could not be excluded

A už to sviští, držte si klobouky!

Prvně si všimněte slova „cooperation“. V normální řeči to znamená vzájemnou akci na základě společného souhlasu a společného profitu. Zde nic jako vzájemný souhlas či reciprocita není. Dokument se snaží vložit kooperaci tam, kde jedna strana získává a druhá masivně ztrácí. Poskytovatelé internetového připojení tak budou pracovat pro copyrightový průmysl. Samozřejmě v duchu „kooperace“.

Jinými slovy poskytovatelé budou donuceni hlídat internet a postupovat proti svým uživatelům a zákazníkům.

Ale je toho více! Všimli jste si „payment service providers“? Je to poprvé, co vidíme, že jsou vydavatelé platebních karet či internetových platebních služeb nuceni ke „spolupráci“ s copyright průmyslem. Jestliže vás napadá SOPA, je to správná paralela…

Other measures aiming at promoting the legal offer could also be envisaged.

„Other measures“ dříve znamenalo posílání propagandistických materiálů propagujících copyrightový monopol školám. Může to ale znamenat cokoliv, dveře jsou otevřené…

Dohromady se jedná o opravdu hrozné dokumenty ukazující, jaké chystá Evropská komise legislativní naplnění ACTA. Zmíněné návrhy již vstoupily do legislativního procesu a povedou k reálnému legislativnímu návrhu. Nyní musíme být mnohem ostražitější, než obvykle.

Druhý dokument „Nahlašování a vypínání“ zatím neobsahuje moc reálné „hmoty“. Nicméně je potřeba zdůraznit, že specificky zmiňuje caching, tedy ukládání dat o našem chování na netu někde v síti. Trochu šílená představa (poněkud nereálná), ale již to, že tam je, je náznak ohrožení.

* IPRED 1 a IPRED 2   http://wiki.openrightsgroup.org/wiki/IPRED

** TRIPS http://www.wto.org/english/tratop\\\_e/trips\\\_e/t\\\_agm0\\\_e.htm

Proposal for a revision of the Directive on the enforcement of intellectual property rights (Directive 20…



Initiative on procedures for notifying and acting on illegal online content


Zdroj: http://reporti.net/polis/planovane-represe-po-prijeti-acta