Zahraniční společnosti, které jsou již dlouho prosperující součástí čínské ekonomiky a silnými příznivci globálních dodavatelských řetězců, nalézají nový impuls díky lepšímu přístupu na čínský trh a čínské pokračující snaze o vytvoření transparentnějšího a svobodnějšího obchodního prostředí. (Foto: Pickpik)


Ve svém projevu během Čínského mezinárodního veletrhu obchodu se službami počátkem tohoto měsíce prezident Xi Jinping (Si Ťin-pching) uvedl, že Čína bude i nadále odhodlána k dalšímu otevírání.

Opatření uvedená prezidentem Xi zahrnují vytvoření zdravého systému pro správu negativních seznamů v přeshraničním obchodu se službami, pokrok ve vytváření otevřených platforem pro pilotní inovativní rozvoj obchodu se službami, usnadnění přístupu na trh v sektoru služeb a aktivní expanzi dovozu kvalitních služeb.

Koncem srpna prezident Xi v Pekingu rovněž zdůraznil zvýšení úrovně otevírání se všestranným způsobem a budování nových institucí vyšší úrovně pro otevřenou ekonomiku.

Nové čínské politiky a opatření zahájené v letošním roce za účelem stimulace spotřeby, přilákání globálního kapitálu a podpory obchodu se zbožím a službami za účelem zmírnění dopadů epidemie COVID-19 a podpory brzkého hospodářského oživení také přinesly mnoho příležitostí.

Přímé zahraniční investice na čínské pevnině v srpnu meziročně vzrostly o 18,7 procenta na 84,13 miliardy čínských yuanů (12,3 miliardy dolarů), což byl pátý měsíc pozitivního růstu, podle posledních údajů zveřejněných čínským ministerstvem obchodu.

Příliv přímých zahraničních investic činil za prvních osm měsíců 619,78 miliardy yuanů, což představuje meziroční nárůst o 2,6 procenta.

Americká obchodní komora v jižní Číně provedla od 28. srpna do 8. září komplexní studii zahrnující 172 společností s cílem posoudit dopad mnoha výzev, jimž podniky čelí.

Průzkum zjistil, že přibližně 90 procent respondentů bez ohledu na původ mělo pozitivní výhled na druhou polovinu letošního roku. Tyto společnosti, včetně společností z Německa, Belgie, Švýcarska, Španělska, Velké Británie, Francie, Japonska a Spojených států, projevily silnou ochotu pokračovat v růstu a expanzi v Číně.

Více než 78 procent společností uvedlo, že již čelí problémům s dodavatelským řetězcem.

Vedoucí představitelé globálních podniků uvedli, že na základě účinného zvládnutí pandemie Čína důsledně zavedla řadu opatření ke stabilizaci zahraničního obchodu a investic. Podle průzkumu zůstane Čína se svou vynikající ekonomickou odolností a potenciálem atraktivním investičním cílem pro globální investory.

Alfonso Alba, vedoucí divize Bayer Crop Science v Číně, uvedl, že společnost je optimistická ohledně dobrého obchodního prostředí a nesčetných tržních příležitostí v Číně, která je pro společnost jedním z nejdůležitějších globálních trhů.

„Oceňujeme Čínu za její vynikající řízení dodavatelského řetězce a dobré hospodářské oživení během pandemie, což nám poskytlo silnou podporu při provádění pravidelného podnikání na čínském trhu a zajišťování dodávek produktů a služeb,“ uvedl.

Alba uvedl, že Bayer má v Číně dlouhodobou strategii rozvoje a tržní závazky a bude i nadále investovat do inovací, udržitelnosti a digitální transformace. Čínské zemědělství vstoupilo do fáze vysoce kvalitního rozvoje a jeho společnost bude s tímto trendem držet krok.

Tato německá společnost doposud má asi 80 přípravků na ochranu rostlin v pěti kategoriích, které mohou předcházet a regulovat závažné choroby, škůdce a plevele. Rovněž vyvíjí a prodává konvenční semena zeleniny a kukuřice pro čínské farmáře.

Pokud jde o nové tržní příležitosti, uvedl, že Bayer považuje digitální technologie za jednu z klíčových oblastí. Digitální zemědělství hraje zásadní roli ve vysoce kvalitním rozvoji zemědělství v Číně a je také globálním inovačním směrem Bayer Crop Science.

Woody Guo, prezident společnosti Herbalife Nutrition China, uvedl, že společnost si v Číně během prvního a druhého čtvrtletí letošního roku užívala dvouciferný růst tržeb i přes epidemii COVID -19, díky rostoucí poptávce po vysoce kvalitních zdravotnických výrobcích v Číně.

Společnost zrychlila uvádění nových produktů na trh v Číně od druhé poloviny roku 2019 a v příštích pěti letech očekává zdvojnásobení v této oblasti.

První globální inovační centrum Herbalife Nutrition pro výrobky, bude spuštěno do konce roku v Šanghaji. Díky investicím v celkové výši 100 milionů yuanů centrum umožní společnosti rychle přeměnit špičkové vědecké a technologické úspěchy v oblasti výživy na výživové produkty, uvedl Woody Guo. (Kl)