Poté, co společnost Volvo Motors oznámila, že na konferenci COP26 podepíše Glasgowskou deklaraci o automobilech a dodávkách s nulovými emisemi, studie uvádí, že výrobní proces jejího elektrického kupé-SUV C40 Recharge produkuje o 70 procent více emisí než výroba protějšku XC40 s pohonem na spalovací motor. (Foto: Volvo / ilustrační)

Po započtení životnosti vozu však dojde ke zlomu a celková uhlíková stopa elektromobilu je ve srovnání s vozidlem s ICE nižší.

Studie společnosti Volvo vykreslila podobný obrázek, kdy nabídka modelu XC40 zahrnuje plně elektrické, PHEV a ICE verze kompaktního SUV.

Jejich závěry zohledňují uhlíkovou stopu celého životního cyklu každého z nich a zahrnují těžbu surovin, výrobní procesy, tankování a následně jízdu vozidla po dobu 124 000 mil (200 000 km) před jeho konečnou likvidací.

Volvo uvádí, že bod zlomu bude záviset na způsobu výroby elektřiny. Studie zmiňuje tři různé scénáře, které vycházejí z průměrných celosvětových dodávek elektřiny, z předpokládané bilance obnovitelné a běžné energie v EU28 a z plně obnovitelné energie.

Při použití průměrné celosvětové dodávky energie bude muset Volvo C40 Recharge ujet 68 300 mil (109 918 km), než se vyrovná vozu XC40 s pohonem ICE – v tomto případě je to více než polovina životnosti vozu.

Během této životnosti však bude elektromobil produkovat o 15 % méně celkových emisí než vozidlo s ICE.

Provoz modelu C40 podle scénáře EU28 na elektřinu zdvojnásobí celkové snížení emisí na 30 procent a sníží bod rentability na 48 000 mil (77 248 km).

A pokud jste schopni nabíjet svůj vůz C40 pouze na obnovitelnou energii, je uhlíková stopa elektromobilu poloviční ve srovnání s vozidlem s ICE a hranice rentability je tak dosažena za něco málo přes 30 000 mil (48 280 km).

Závěr?

Podle výzkumu společnosti Volvo se zdá, že elektromobily nejsou jednoduše ekologičtější než vozidla s vnitřním pohonem, ale v průběhu času se rozhodně mohou ukázat jako šetrnější k životnímu prostředí.

Přestože však elektromobily vycházejí ze stejné platformy a sdílejí mnoho dílů, výroba elektromobilů vede k podstatně vyšším emisím, přičemž jen baterie tvoří téměř třetinu emisí u modelů C40 a XC40 Recharge.

To v podstatě zatěžuje elektromobily balonovou uhlíkovou stopou ještě předtím, než sjedou z montážní linky, což znamená, že v závislosti na nabíjení potřebují nějakou dobu, než se ve srovnání s modely poháněnými spalovacím motorem vyrovnají.

Zdroj: carscoops.com