LONDÝN (Reuters) – Technologické firmy jako Facebook, by se měly hnát k odpovědnosti za ty „škodlivé a zavádějící“ materiály na jejich webových stránkách a vůbec platit těžké poplatky, aby je šlo regulovat, vyhlašují britští zákonodárci s varováním, že dochází ke krizi demokracie kvůli zneužívání osobních dat.

Na Facebook se ve zvýšené míře zaměřila vyšetřování mediální komise kvůli „falešným zprávám“ poté, co unikla data o 87 uživatelích, k nimž měla nepatřičný přístup v britském ústředí konzultační společnost Cambridge Analytica.

Ředitelé Facebooku ve středu prohlásili, že jejich ziskové marže se už řadu let propadají kvůli nákladům na zajištění soukromí a kvůli zpomalujícímu se přístupu na vrcholné reklamní trhy. Tyto zprávy okamžitě umazaly přes 125 $ ceny akcií této společnosti.

Spolu s tím, je tato společnost v Británii pod soustředěným vyšetřováním britských orgánů, Spojených států a Evropské unie.

„Společnosti jako Facebook vývojářům poskytují snadný přístup k datům uživatelů, aby je uzmuli a předali do jiných kampaní, aniž by o tom kdokoliv věděl nebo to schválil,“ uvedl v neděli v oficiálně vydaném prohlášení předseda Komise digitální kultury, médií a sportu Damin Collins.
„Musí se hnát k odpovědnosti a pocítit břemeno za ty způsoby, jimiž na svých stránkách sdílí škodlivý a zavádějící obsah.“

Tato zpráva od Dominica Cummigse poprvé vyšla v pátek na internetu, který vede oficiální kampaň Hlasujte za odchod v referendu o EU.

Ty standardy přesnosti a nestrannosti, které se na technologické společnosti vztahují, by se měly zakládat na předpisech Ofcom pro televizi a rádio, uvádí zákonodárci.

Britské vysílače, ať už veřejnoprávní nebo soukromé, musí obecně dodržovat přísné předpisy o politické vyváženosti a faktické přesnosti, na které dohlíží regulátor.

Asociace technologických firem fungujících v Británii TechUK uvedla, že by bylo problematické nutit jim vyšší standardy, než jaké v této zemi platí pro noviny nebo politiky.

„Rozhodnutí o tom, co je a není ‚fake‘ je často nesmírně politické a sporné,“ řekl místoředitel TechUK Antony Walker.

„Určit, co je a co není přesná informace, není vždy přímočaré a obojí, jak tradiční média, tak zvolení politici jsou často používáni jako zdroje zprávy, které jsou nepřesné a nepravdivé,“ dodal.

Zpráva této komise rovněž navrhla poplatky pro technologické firmy, jimiž by přispívaly na vyšší rozpočet britského datového regulátora, tj. Kancelář informačního komisaře (ICO) stejně jako si bankovní sektor platí neustálé dohlížení od Úřadu finančního chování.

ICO tento měsíc Facebook pokutovala za skandál s Cambridge Analytica.

Zástupce šéfa britské opoziční strany Labour Party Tom Watson řekl, že vláda dříve zamítla jeho snahu dát ICO větší vyšetřovací pravomoci a zlepšit hlášení o tom, jak se financují politické reklamy na internetu.

Cambridge Analytica, kterou v roce 2016 na volební kampaň najal Donald Trump, odmítla, že by při práci na zvolení amerického prezidenta dotyčných dat využívala.

Rovněž prohlásila, že když se ucházela o práci u kampaňové skupiny za odchod z EU Leave.EU před referendem o Brexitu v roce 2016 v Británii, tak nepřestala s žádnou prací na této kampani.

Komise však prohlásila, že reklamy použité ke kampani na internetu nebylo jasně označené a vyjádřila obavy, že tím byly porušeny předpisy o výdajích u konkurenčních kampaňové skupiny Vote Leave.

„Nepotýkáme se s ničím menším než s krizí naší demokracie – spočívající na systematické manipulaci dat na podporu neustálých informačních útoků na občany pomocí dezinformačních kampaní a nenávistných poselství,“ uvedl Collins.

Tato zjištění byla uvedena v předběžné zprávě, kdy plná zpráva má vyjít na podzim.

Zdroj: ca.news.yahoo.com