Klíčovou otázkou zůstává, kdy se celosvětově zmírní přetížení globálních dodavatelských řetězců. (Foto: Flickr)

Na tuto otázku je obtížné odpovědět, ačkoli šéf spediční jednotky společnosti DHL objasňuje, kdy se podle něj přetížení zmírní.

„Zmírní se v roce 2023, ale nevrátí se do roku 2019,“ řekl agentuře Bloomberg výkonný ředitel DHL Global Forwarding, Freight Tim Scharwath.

„Nemyslím si, že se vrátíme do situace přebytku kapacit, kdy byly sazby velmi nízké. Infrastruktura, zejména v USA, se nezlepší přes noc, protože rozvoj infrastruktury trvá dlouho,“ řekl Scharwath.

Dodavatelské řetězce mezi Čínou a západním a východním pobřežím USA se uvolňují od doby, kdy čínská politika ZERO Covid na začátku tohoto roku zablokovala Šanghaj. Nedávné znovuotevření Šanghaje by však mohlo mít za následek, jak vysvětlil analytik společnosti Goldman Sachs Jordan Alliger, že do července až srpna dojde k nahromadění zboží, které zaplaví přepravní cesty mezi Čínou a přístavním komplexem Los Angeles/Long Beach.

Scharwath ze společnosti DHL situaci v Šanghaji rozvedl a uvedl, že výrobní centrum se „chytře otevírá pomalu, aby se zajistilo, že tato zácpa bude odstraňována po částech a kousek po kousku, aby se tok rozběhl“.

Kromě Goldmana očekávají v příštích měsících prudký nárůst dovozu také vedoucí představitelé kalifornských přístavů a Národní maloobchodní federace. K Scharwathově poznámce: dodavatelské řetězce zůstanou přetížené i ve druhé polovině roku 2022.

Šéf DHL pro nákladní dopravu rovněž uvedl, že globální dodavatelské řetězce se staly křehčími:

„Jakákoli zátěž, která se na něj navrší, a je jedno, kde na světě, bude mít vliv na další části dodavatelského řetězce,“ řekl. „Před pěti lety by situace v Koreji neměla dopad. Teď už ano.“

… a jak odblokovat globální dodavatelské řetězce? Jednou z možností je, že Federální rezervní systém agresivně zpřísní úrokové sazby a uvrhne největší ekonomiku světa v příštím roce do recese.

Zdroj: zerohedge.com