Vystupování z vozidla pomocí takzvaného „holandského dosahu“ se brzy stane standardní součástí řidičských zkoušek v celé Evropě, aby se zabránilo nehodám s otevřenými dveřmi. (Foto: Flickr)

Evropský parlament tento týden schválil řadu nových pravidel, která mají zvýšit bezpečnost na silnicích, včetně nižšího limitu alkoholu pro začínající řidiče. Jedno z opatření vyniká: zkoušející budou brzy muset kontrolovat, zda kandidát správně otevírá dveře.

Holandský dosah“ vyžaduje, aby řidiči při vystupování z vozidla vždy použili ruku na druhé straně dveří. Tento pohyb je otočí tak, že se téměř automaticky ohlédnou přes rameno.

Jak název napovídá, tento pohyb je v nizozemském řidičském protokolu zakotven již desítky let, a to kvůli tomu, že se v zemi hojně používají jízdní kola, která musí sdílet silnice s automobily.

Provoz na většině míst v Evropě je na pravé straně silnice, řidiči sedí na levé straně, což znamená, že otevírání dveří pravou rukou je holandský recept. V malém počtu členských států EU, kde se jezdí vlevo – pouze v Irsku, na Maltě a na Kypru – budou nyní řidiči muset otevírat dveře auta levou rukou.

V Belgii dochází ročně obvykle ke zhruba 300 nehodám, při nichž se cyklisté střetnou s otevřenými dveřmi automobilu. Tato čísla jsou však ve skutečnosti „značně podhodnocená“, protože policie ne vždy vyjíždí na místo nehody, píše Het Nieuwsblad.

Začátkem tohoto měsíce přijal bruselský parlament také usnesení, v němž vyzývá k zařazení nizozemského Reachu do bruselského školení řidičů.

Skutečnost, že lidé jsou stvoření zvyku, by však mohla být problémem i pro mnoho zkušených řidičů. „Mnoho řidičů stále používá k otevírání dveří levou ruku. V krátké době bude velmi obtížné tento zvyk změnit.“

Hlavní výzvou bude přesvědčit zkušené řidiče o důležitosti tohoto opatření. „Mnozí z nich nikdy neměli nehodu s chodcem nebo cyklistou. Pokud jim začnete říkat, aby otevírali dveře jinak, často nebudou chápat smysl.“

Zdroj: brusselstimes.com