Americké námořnictvo vyšetřuje znepokojující řadu nehod, které po sobě zanechaly piloty otřesené a dezorientované, píše Foreing Policy.

Portál uvádí příklad, který se odehrál 28. července, kdy kadet pilotující letoun určený pro elektronický boj znenadání pocítil těsnost v hrudi a svrbění v prstech. Pilot identifikoval své symptomy jako hypoxii (nedostatek kyslíku) a úspěšně provedl nouzové přistání.

Jedná se o poslední případ z celé řady událostí, které jsou označovány za „fyziologické epizody", po kterých jsou piloti otřeseni a dezorientováni. Tyto epizody mohou skončit smrtí, přičemž námořnictvo USA s nimi spojuje čtyři úmrtí pilotů letounů F/A-18 za posledních deset let, říká FP.
a
Americké námořnictvo považuje, podle slov portálu, tento problém za „číslo jedna v bezpečnosti letů". „Od roku 2009 do roku 2016 počet těchto událostí stoupl téměř osminásobně v F/A-18 a EA-18G (…) z 16 na 125 incidentů. U námořních cvičných letounů T-45 je to ještě výraznější: v roce 2009 námořnictvo hlásilo jen jeden podobný incident, ale v roce 2016 dosáhl jejich počet 38."

Podobné problémy zažívají i piloti v letounech F-22, útočných A-10, cvičných T-6, i v nejnovější stíhačce páté generace F-35, píše Foreign Policy a dodává, že úřadům se zatím nedaří zjistit, co problémy s kyslíkem způsobuje.

Zdroj:  foreignpolicy.com