Poslední dvě dekády Čína projevuje Africe velkou pozornost. Místním vládám poskytuje finanční pomoc a úvěry. Nicméně poslední případ v Keni ukazuje, co se stane, pokud některá ze zemí nedokáže splácet své dluhy. (Foto: Flickr)

Minulý týden deník African Stand  upozornil, že Čína nejspíš převezme lukrativní keňský přístav ve městě Mombassa, pokud Korporace keňská železnice (KRC) nesplatí půjčku Čínské Exim Bank. Vyplývá to z uniklé auditorské zprávy, v níž je uvedeno, že se keňská vláda z neznámých důvodů vzdala svrchované imunity nad svým přístavem, když podepisovala dohodu s Čínskou Exim Bank.

KRC si půjčilo od čínské banky na stavbu železnice mezi Mombasou a Nairobi (rovněž známá jako Madaraka Express). Stavbu měla zajistit China Road and Bridge Corporation (CRBC), dceřiná společnost státního konglomerátu China Communications Construction Company (CCCC). Čínská strana tak nejen stavěla železnici, ale z 80 % ji i financovala. Jenže, jak uvádí portál, projekt doprovázely přemrštěné výdaje a mnozí pozorovatelé zpochybňovali jeho ekonomickou efektivitu.

Ve výsledku KRC v prvním roce provozu železnice zaznamenala ztrátu v hodnotě 10 miliard keňských šilinků (2,22 miliard korun). Jak upozorňuje portál, kromě přístavu může Čína získat i kontejnerové depo v Nairobi.

Letos v září Zambie kvůli nesplaceným dluhům Číně přišla o mezinárodní letiště Kenneth Kaunda a v prosinci minulého roku Srí Lanka přišla o přístav v Hambantotě.

Zdroj:  africanstand.com