Letecké společnosti Air China a China Southern požadují, aby jim Boeing zaplatil náhradu škody za nečinnost Boeingu 737 MAX a za zpoždění předání dříve zakoupených letadel této série, uvedla čínská centrální televize, která citovala představitele letecké společnosti. (Foto: Flickr)

„Air China oficiálně žádá, aby Boeing zaplatil za škody způsobené dlouhodobou nečinností letadla 737 MAX a za odložení předání dříve zakoupených letadel,“ uvedl televizní kanál.

Je také uvedeno se, že China Southern předložila podobné požadavky.

Podle získaných údajů je v leteckých parcích čínských leteckých společností provozováno celkem 96 737 letadel MAX.

Dne 10. března ráno letadlo Boeing 737 MAX 8 společnosti Ethiopian Airlines se 157 cestujícími na palubě havarovalo nedaleko etiopského města Bishoftu (Debre Zeyit). Při nehodě zahynuli občané z 35 zemí. Jak oznámil generální ředitel přepravce, piloti si před tragédií stěžovali na problémy s řízením letu.

Předběžné výsledky vyšetřování odhalily, že letadlo mělo chybný úhel zavádění snímače náběhu, který aktivoval funkci MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System).

Později byla zjištěna další chyba programového zabezpečení, ta již však nebyla spojena se systémem MCAS. Ve společnosti tuto chybu označili za „vcelku bezvýznamnou“. Zdroje z amerických médií však tvrdí, že jde o problém, který má kritický význam pro bezpečnost letů.

Jednalo se již o druhou katastrofu MAX 8 během pěti měsíců. Loni v říjnu havarovalo letadlo indonéské společnosti Lion Air. Při incidentu zahynulo 189 lidí. Údaje z černých skříněk letadla, které havarovalo v Etiopii, přitom ukázaly shodu v obou případech.

Po těchto tragédiích některé země, jako jsou USA, Kanada, Čína, Rakousko, Francie, Itálie, Švýcarsko, Gruzie, Mexiko, Indie, Japonsko a Rusko, zakázaly lety Boeingu 737 MAX 8.

Společnost Boeing se po těchto incidentech rozhodla, že bude vyrábět pouze 42 letadel místo dosavadních 52 kusů. Ve společnosti přitom zdůraznili, že se jedná o dočasné rozhodnutí spojené s pozastavením dodávek 737 MAX.

Společnost se bude soustředit na certifikaci programového zabezpečení a přivedení letadel do stavu letové způsobilosti. Propouštění zaměstnanců se přitom neplánuje.

Zdroj:  foxbusiness.com