Genetická čistka našich potomků, aby se z nich stali lepší lidé, to je prostě ‘zodpovědné rodičovství’, tvrdí prominentní oxfordský akademik. Peter Illingworth na IVF klinice, který ta této studii spolupracoval, říká, že úmrtnost mezi novorozenci zrozenými po přenosu jediného embrya byla jen zlomeček nad 10 z 1000 všech porodů. Photo: Ben Birchall/PA Profesor Julian Savulescu řekl, že tvorba tzv. konstruovaných novorozenců by se mohla považovat za “morální závazek’, který jim zajistí, že z nich vyrostou “eticky vylepšené děti”.

Tento expert na praktickou etiku, řekl, že bychom měli rodičům aktivně poskytovat volbu provést prověrku osobnostních vad u jejich dětí, což by znamenalo, že bude nižší pravděpodobnost, že budou „ubližovat sobě a druhým“.

Tento akademik, který je rovněž šéfredaktorem Journal of Medical Ethics tyto komentáře uvedl v článku do poslední edice Reader’s Digest.

Vysvětluje, že se zrovna nacházíme uprostřed genetické revoluce, a že ač genetické prověrky skoro všech kromě jen málo vlastností zůstávají ilegální, tak bychom je měli vítat.

Řekl, že věda čím dál více objevuje, že geny mají významný vliv na osobnost – s tím, že určité genetické markanty v embryu poukazují na její budoucí charakteristiky.

Prověrkou genů u lidí venku a uvnitř v embryích by mělo jít najít jejich vliv, co z dítěte vyroste.

Nakonec řekl by taková „racionální konstrukce“ mohla v budoucnu vést k lepší, inteligentnější a méně násilné společnosti.

„Je zkusit zabezpečit, aby vaše děti měly ty nejlepší nebo dostatečně dobré příležitosti vést úžasný život, určitě odpovědným rodičovství?“ napsal profesor Savulescu, profesor praktické etiky.

„Takže tam, kde genetická selekce vede rysům, které jasně prospívají jednotlivci a společnosti, měli bychom rodičům umožnit volbu.“

„Postupovat jinak znamená předurčit těm, kdo tu ten míč převezmou po nás, aby zůstali v tom řetězci naší malichernosti a iracionality.“

„Opravdu, když přijde na prověrku našich osobnostních vad, jako je potenciální alkoholismus, psychopatie a sklony k násilí, tak můžete argumentovat, že lidé mají morální závazek vybrat ty eticky lepší děti.“

„Ty pak konec konců s menší pravděpodobností ublíží sobě i ostatním.“

„Pokud máme moc intervenovat do povahy našich potomků – místo, abychom je předurčili do přírodní loterie – tak bychom ji měli využít.“

Řekl, že už běžně prověřujeme embrya a plody, neobjeví-li se u nich cystická fibróza a Downův syndrom, a páry si mohou nechat embrya otestovat na dědičné geny na rakovinu střev a prsů.

Racionální konstrukce je jen přirozeným rozšířením tohoto, řekl.

Řekl, že na rozdíl od eugenického hnutí, které upadlo v nemilost, když jej přijali nacisté, byl by tento systém dobrovolný a rodičům by umožňoval volbu charakteristik jejich dětí.

„Běžně embrya a plody prověřujeme, nejsou-li u nich podmínky pro cystickou fibrózu a Downův syndrom, a moc veřejného pohoršení kolem toho není,“ řekl.

„A navíc jen málo lidí protestovalo proti rozhodnutí z poloviny desetiletí po roce 2000, které párům umožnilo otestovat embrya na geny k dědičné rakovině střev a prsu a to nás posunulo trochu blíže vytvoření vykonstruovaných lidí.“

„Ať se nám to líbí nebo ne, budoucnost lidstva je teď v našich rukou. Místo, abychom se genetiky báli, měli bychom ji vítat. Můžeme pracovat lépe než pouhá náhoda.“

Překlad: Miroslav Pavlíček

Zdroj: telegraph.co.uk

]]>