Ruští vědci se chtějí pokusit klonovat mamuta. Experiment bude zahájen na začátku roku 2015. Odborníci hodlají vzkřísit dávné obyvatele Země z dobře zachovalých ostatků zvířete. Byly objeveny ve věčně zmrzlé půdě Novosibirských ostrovů před půldruhým rokem. Nejdůležitější etapou klonování je hledání živých buněk. Ty doposud v četných ostatcích nenacházeli. Ale mamut z Novosibirských ostrovů naplňuje vědce nadějí. V tomto případě totiž byly podmínky, za kterých se ostatky zvířete zachovaly, ideální.

Mamut spadl do jámy s vodou, která zamrzla a nikdy po tom neroztála. Maso má červenou barvu, zachovala se i krev, která se nahromadila a zakonzervovala v ledových prohlubních, řekl Hlasu Ruska ředitel muzea mamutů Semjon Grigorjev. Podle slov vědce bychom ale neměli očekávat žádné brzké výsledky:

[quote align="center" color="#999999"]

Očekávat, že brzy budou běhat v Arktidě mamuti, bychom neměli. Když najdeme živou buňku, pak se objeví jiné problémy – takové, jako problém slučitelnosti DNA mamuta a indického slona. Nejspíš se jedná o zástupce různých druhů. V tomto případě bude klonování nemožné. [/quote]

Partnery ruských vědců v tomto unikátním experimentu se stali jejich jihokorejští kolegové. Mají velké zkušenosti z klonování domácích zvířat, například psů. A v roce 2011 vyvinuli klony vlka a kojota. Na Sibiři začne v nejbližší době fungovat společná laboratoř. Místnost dala k dispozici ruská Severovýchodní univerzita a zařízení poskytla korejská strana. Ani Korejci, ani Rusové si nevytkli za úkol obrodit populaci sibiřských mamutů. To by museli klonovat nejméně 30 různých jedinců, což je naprosto nereálné. Když se podaří klonovat alespoň jednoho, bude to senzace a obrovský úspěch, je přesvědčen Semjon Grigorjev:

[quote align="center" color="#999999"]

Je to prostě experiment, který se může podařit, ale taky nemusí. Iniciátory byli Korejci. A my jim podle našich možností pomáháme. Je moc dobré, že máme nejlépe zachovaný materiál z těch, které byly zatím objeveny. Právě s ním spojujeme velké naděje. [/quote]

Podle slov odborníka se u mamuta z Novosibirských ostrovů nejlépe zachovaly měkké tkáně za 200 let, kdy jsou tato zvířata zkoumána.

[quote align="center" color="#999999"]