Rada bezpečnosti OSN vyzvala k potrestání viníků leteckého neštěstí s malajsijským Boeingem a k zajištění nepředpojatého a nezávislého vyšetření příčin tragédie. Tyto požadavky byly zapsány do rezoluce, jež byla jednohlasně přijata 22. července. Rusko uvítalo rozhodnutí Nizozemí ujmout se vedoucí úlohy ve vyšetřování havárie a obvinilo Ukrajinu ze šíření falešných zpráv o incidentu. Stálý ruský zástupce při OSN Vitalij Čurkin řekl z tribuny RB OSN toto:


[quote align="center" color="#999999"]

Kyjev zahájil šíření falešných zpráv, včetně v Radě bezpečnosti. Smutně známá nahrávka jednání velitelů domobranců byla, jak vysvitlo, sestavena z několika hovorů, včetně těch, jež se konaly do 17. července. A zveřejněný ukrajinským ministrem vnitra videozáznam, na kterém je údajně zachycena přeprava raketového kompletu BUK na ruské území, byl ve skutečnosti natočen na území kontrolovaném Kyjevem. A když se střílelo právě z něj, nemají s tím domobranci nic společného. [/quote]

Doslova tři minuty před katastrofou prolétl nad ukrajinským jihovýchodem americký satelit. Je určen na vypátrání a sledování vypuštění raket různého doletu. Sdělil to v pondělí v Moskvě náčelník hlavní operativní správy generálního štábu ruské armády Andrej Kartapolov. Generál požádal Washington o poskytnutí záběrů z této družice světovému společenství, aby je mohlo podrobně prozkoumat.

Mezitím zaregistrovali ruští vojáci vedle Boeingu útočné letadlo ukrajinské armády Su-25. Kyjev to dosud kategoricky popírá. Andrej Kartapolov uvedl důkazy:

[quote align="center" color="#999999"]

Vzdálenost Su-25 od Boeingu činila 3-5 km. Su-25 může dosáhnout výšky 10 tisíc metrů. Do jeho výzbroje patří raketa třídy vzduch-vzduch R-60, která dokáže zasáhnout cíl na vzdálenost ido 12 km, a na 5 km zaručeně. Za jakým účelem vykonávalo bojové letadlo let na trati civilního letectva a to prakticky současně s osobním letounem? [/quote]

Jsou také další podrobnosti havárie, které zaregistrovaly ruské prostředky objektivního monitoringu. Ukázalo se, že když Boeing letěl nad Doněckou oblastí, odchýlil se od fixované trati o 14 km na sever. Pak se pokusil na trať vrátit, ale nestihl. Příčiny tohoto počínání bude možné zjistit pouze po dešifrování palubních záznamníků a nahrávek rozhovorů letců s ukrajinskou věží.

22. července přišla zpráva, že domobranci předali malajsijským představitelům černé skříňky nalezené v místě havárie.

Ruští vojáci disponují ještě jedním důkazem možného napojení ukrajinských vojáků na tuto tragédii. V den, kdy se stalo toto neštěstí, čítala skupina ukrajinské PVO u Doněcku „tři nebo čtyři“ protivzdušné komplety BUK-M1. Přitom fixovanou trať sestřeleného letadla měly v zóně doletu. Jsou záběry z kosmu, které ukazují rozmístění těchto BUKů ve dnech 14-18. července. Na foto je vidět, že jedna z baterií byla v den havárie přemístěna maximálně blízko k území kontrolovanému domobranci, a nacházela se 50 km od Doněcka. Avšak již příští den po havárii byla z této pozice odstraněna. Kyjev tento fakt nekomentuje.

Moskva je ochotna poskytnout tyto a další důkazy mezinárodním expertům za účelem čestného, průhledného a nepředpojatého vyšetření příčin tragédie.

[quote align="center" color="#999999"]

  • Vážení a milí čtenáři, podpořte nás zakoupením předplatného nezávislého magazínu AC24 Vědomí
  • [/quote]

    Zdroj: czech.ruvr.ru