Nová zpráva organizace Eat Drink Politics poukazuje na to, že charitativní projekt společnosti McDonald’s je marketingovým tahem, který má umlčet kritiky. Kdo podle vás financuje stovky charitativních center Ronald McDonald House? Společnost McDonald’s, že ano? Bohužel jen částečně. Zatímco firma McDonald’s se těší maximálnímu prospěchu ze značky Ronald McDonald House Charities, na jejich financování se globálně podílí jen z 20 procent. Na lokální úrovni se to blíží pouhým 10 procentům a část těchto peněz pochází z dárcovských boxů v provozovných McDonald’s, tedy od zákazníků.


Překvapuje vás to? Říkáte si, jak může být korporace, která vloni vydělala 27 miliard dolarů, tak skoupá, pokud jde o její vlastní dobročinnost? Nejste sami.

„To, co společnost McDonald’s dává na charitu, neodpovídá její rétorice,“ říká Michele Simon, právnička, která se zaměřuje na veřejné zdraví a je autorkou zprávy „ Šaškárna místo charity: Jak McDonald’s zneužívá filantropii a cílí na děti.

Zpráva neobviňuje firmu z toho, že by v rámci tohoto charitativního projektu dělala cokoli ilegálního. Témata, kterými se zabývá, jsou etická. Ve zprávě se například doporučuje, aby společnost McDonald’s celý projekt přejmenovala a aby Ronald McDonald nebyl jeho mluvčím.

Michele Simon poukazuje na obrovský nepoměr toho, jaký zisk má společnost McDonald’s ze svých marketingových aktivit a kolik peněz daruje na dobročinné účely. Ve skutečnosti samotná centra Ronald McDonald Houses uvádějí, že mnoho lidí usuzuje z názvu projektu, že jej McDonald‘ financuje stoprocentně – a že tento „vžitý omyl“ je „naprosto matoucí“.

Jen málo věcí je důležitějších než poskytnout rodinám klidné prostředí, ve kterém mohou v těchto těžkých dobách trávit společně čas. Důležitost této mise a míra, s jakou společnost McDonald’s tuto misi naplňuje nebo ji zneužívá, je důvodem, proč bychom měli být důkladně seznámeni s tím, nakolik se McDonald’s do celého projektu zapojuje.

Ačkoli McDonald’s tvrdí, že hodně přispívá na charitu, realita je jiná. Ze zprávy vyplývá, že firma přispívá o 33 procent méně než ostatní velké korporace a že investuje téměř 25krát více do reklamy než do dobročinných projektů.

Zpráva se rovněž zabývá tím, jak McDonald’s pod rouškou charity cílí na děti ve školách. Například v rámci akcí zvaných McTeacher’s Night učitelé pracují zdarma v provozovnách McDonald’s a rodiče kupují pokrmy společnosti, aby přispěli na provoz škol. Zatímco pro McDonald’s to znamená výrazné zvýšení prodeje, školy z těchto akcí vytěží zhruba 1 dolar na žáka.

Proč bychom se měli dobře posvítit na charitativní akce McDonald’s? Protože tato gigantická korporace využívá charitu jako ochranný štít před kritiky, aby odvrátila pozornost od svých škodlivých obchodních praktik. Během několika uplynulých let naléhali ochránci veřejného zdraví a organizace jako Corporate Accountability International na společnost McDonald’s, aby „poslala Ronalda do důchodu“, neboť tento maskot je využíván k záludnému marketingu zaměřenému na děti. Firma to odmítla, neboť „Ronald McDonald je srdcem a duší projektu Ronald McDonald House Charities“ a působí na školní děti „výchovně“, pokud jde o cvičení a výživu. Tím, že McDonald’s posílá Ronalda do škol, však popírá zdravý rozum (kdo by poslouchal rady ohledně zdraví od klauna?) a porušuje vlastní slib, že nebude propagovat své výrobky ve školách.

Dobročinnost McDonald’s se neodehrává ve vzduchoprázdnu a měla by být podrobena kritickému posouzení vzhledem ke zdravotním rizikům, jimž děti v dnešní době čelí. Charitativní činnost McDonald’s slouží spíše samotné korporaci a má výrazně negativní dopady na veřejné zdraví. Zatímco McDonald’s předstírá dobročinnost, nadále lobbuje proti redukci nezdravé stravy pro děti a navzdory přibývajícím protestům odmítá svým zaměstnancům vyplácet odpovídající mzdy.

Ronal McDonald House z Los Angeles, který patří k největším ve Spojených státech, na svých webových stránkách uvádí: „Ačkoli naše organizace sdílí název se společností McDonald’s, tato společnost přispívá do našeho ročního rozpočtu 2 milionů dolarů méně než 10 procenty.“

Šéfové Ronald McDonald House Charities nicméně tvrdí, že bez pomoci firmy McDonald’s by se neobešli. „Ronald McDonald’s House Charities pomáhají den co den zhruba 12 000 rodinám po celém světě,“ uvedla Sheila Musolino, hlavní provozní ředitelka charity. „Bez McDonald’s by to nebylo možné.“

Překlad: Tomáš Piňos

Zdroj: usatoday.com