Ukrajinští astronomové objevili velký asteroid směřující k Zemi, který by do naší planety mohl narazit 26. srpna 2032 s dopadovou silou 50x větší než nejsilnější známá jaderná bomba. Šance na srážku je 1:63.000 – což stačí, aby byl 2013 TV135 přidán mezi NASA nebezpečné objekty v blízkosti Země na turínské stupnici.  2013 TV135 by na Zem mohl dopadnout silou 2 500 malých jaderných hlavic.

Jeho existence už byla během uplynulého týdne ověřena týmy po celém světě na nejméně 27 různých observatořích a NASA už byla nucena vydat souhrnnou zprávu o nebezpečí dopadu na zemi jako součást svého Programu blízkozemních objektů.

400 metrový asteroid byl pojmenován 2013 TV135. Existuje šance 1:63.000, že asteroid narazí do země – dost velká na to, aby přidali do turínské stupnice, na níž se měří rizika všech objektů, které by během 100 let mohly narazit do Země.

Podle NASA existuje pouze jediný další asteroid, který už dosáhl 1 (z 10) na této škále. Je to 130 metrový 2007 VK184, ten je považován za relativně hodně rizikový, protože je u něj šance 1:1.820, že dopadne na Zem. Všechny další objekty blízké Zemi jsou oceněny jako 0 – což znamená, že jejich riziko je „v podstatě nulové“.

Genadyj Borisov z Krymské astrofyzikální observatoře řekl zpravodajské agentuře Itar-Tass: „V noci 12. října jsem pozoroval souhvězdí Žirafy, což bylo při hloubkovém pozorování v programu hledání komet. A tehdy byl ten asteroid objeven. První pozorování ukazují, že se pohybuje rychle a je relativně blízko.“

Pokud by 2013 TV135 narazil do země, mohl by způsobit škodu v oblasti přibližně 260 000 km čtverečních – s ekvivalentem – síly asi 2 500 megatun TNT čili 2 500 standardních jaderných hlavic nesených americkými raketami Minute Man.

„Tohle je super-cíl pro náš kosmický průmysl,“ řekl ruský ministerský předseda Dmitrij Rogozin, který zodpovídá za kosmický program země a už lobboval, aby Rusko vyvinulo systémy ochrany proti asteroidům.

Astronomové říkají, že budou nadále monitorovat riziko představované 2013 TV135 a že by mohli být schopni vykreslit přesnou dráhu – a i možné místo dopadu na Zem – do roku 2028.

Adam Withnall