Vědci odhalili hlavní mutace, které stojí za vznikem nádorů. Tento poznatek by mohl vést k efektivnější léčbě rakoviny.  Buňky našeho těla se zblázní a začnou se nekontrolovatelně dělit. Výzkum nyní ukázal, že za nejrozšířenějšími druhy rakoviny může být pouze zhruba dvacítka mutací. Objevují se téměř u všech druhů nádorů. Mezinárodní tým podle studie v magazínu Nature zkoumal více než sedm tisíc genomů lidí s různými druhy rakoviny. Jejich analýzou vědci narazili na jednadvacet signatur, jakýchsi stop po samotných mutacích v DNA.

"Začínáme chápat komplikovaný biologický proces, který zanechává stopy po mutacích v genomu rakoviny," říká v tiskovém prohlášení institutu Wellcome Trust Sanger první autor studie Ludmil Alexandrov.

Vědci například zjistili, že za rakovinou vaječníků se mohou ukrývat dvě mutace v buňkách, v případě rakoviny jater narazily až na šest signatur. U většiny zkoumaných tumorů přitom sehrává svou roli i stárnutí buněk.

Genetici a lékaři přitom už déle vědí, že mutace vedoucí k rakovině může způsobovat kouření či UV paprsky. Ukazuje se však, že vznik rakoviny může být i vedlejším poškozením, když se naše tělo brání proti virové infekci.

Více než v polovině zkoumaných druhů rakoviny se ukázalo, že imunitní systém při obraně proti viru aktivuje enzymy, které mění DNA. Nechtěně však může imunitní reakce poškodit i zdravé buňky a výsledkem je větší pravděpodobnost vzniku rakovinných buněk.

Zdroj: nature.com