PALMER – Rodina českého miliardáře, který zahynul v roce 2021 při nehodě helikoptéry, žaluje na Aljašce vrtulníkovou společnost, chatu a průvodcovskou službu, které se na nehodě podílely, a tvrdí, že jeho smrt byla způsobena nedbalým monitorováním a reakcí, které zdržely záchranu.

Jediný přeživší havárie žaluje také chatu kvůli zraněním, která utrpěl při čekání na záchranu, a emocionální bolesti, kterou mu způsobilo poslouchání smrti dvou dalších lidí.

Havárie Airbusu AS350B3 provozovaného společností Soloy Helicopters ve Wasille v pohoří Chugach 21 mil jihovýchodně od Palmeru v březnu 2021 byla jednou z nejsmrtelnějších leteckých nehod vrtulníků v historii Severní Ameriky a vzbudila mezinárodní pozornost.

Při nehodě zahynuli 56letý Petr Kellner, jeden z nejbohatších mužů Evropy, a 50letý francouzský snowboardista Benjamin Larochaix, známí průvodci Gregory Harms, 52letý z Colorada, a Sean McManamy, 38letý z Girdwoodu, a 33letý pilot společnosti Soloy Zachary Russell z Anchorage.

Jeden člověk přežil: Český snowboardista David Horvath, kterému bylo v té době 48 let. Další dva – Kellner a Harms – však náraz přežili a zemřeli ještě před příjezdem záchranářů, jak vypověděl Horvath svému advokátovi.

Nehodu vyšetřuje Národní úřad pro bezpečnost dopravy. Závěrečná zpráva se očekává v polovině léta, uvedl tento týden šéf agentury na Aljašce.

Muži byli klienty Tordrillo Mountain Lodge, odlehlé, luxusní destinace na druhé straně Cookova zálivu od Anchorage, kterou Kellner upřednostňoval. Mezi majitele chaty Triumvirate LLC patří olympijský vítěz v lyžování Tommy Moe, průkopník heli-ski na Aljašce Mike Overcast a Mike Rheam.

Podle Tracey Knutsonové, Horvathovy advokátky z Homeru, byl Kellner naživu nejméně dvě hodiny. Harms s největší pravděpodobností zemřel asi za hodinu, uvedla Knutsonová tento týden.

Horvath jí řekl, že Kellner byl mimo vrtulník, chodil kolem a hledal satelitní telefon, řekla Knutsonová. „Mluvili spolu česky a říkali si: ‚Neboj se, dnes na téhle hoře nezemřeme. Do hodiny si pro nás musí přijít.“

Úřady uvedly, že asi dvě hodiny ani nevěděly, že se vrtulník zřítil. Záchranářům by trvalo více než pět hodin, než by dorazili.

‚Zranění, která se dají přežít‘

Kellner byl po havárii vrtulníku vážně zraněn, ale žil a byl při vědomí, uvádí se v žalobě za protiprávní úmrtí podané 24. března u vrchního soudu v Anchorage jménem jeho vdovy a čtyř dětí. V žalobě jsou jmenováni Soloy, majitel chaty Triumvirate LLC a Third Edge Heli.

„V době, kdy našli tělo pana Kellnera, podlehl zraněním, která se dala přežít,“ uvádí se v žalobě. Neuvádí podrobnosti o povaze Kellnerových zranění ani o tom, co bylo příčinou jeho smrti.

Tři společnosti uvedené v žalobě měly o nehodě okamžitě vědět a informovat úřady, což by vyvolalo „život zachraňující lékařskou péči“, uvádí se v Kellnerově stížnosti.

Namísto toho však prý nesledovaly vrtulník ani neudržovaly stálý kontakt s pilotem a průvodcem, a poté ani neinformovaly úřady, ani nezajistily záchrannou akci. Žaloba rovněž tvrdí, že společnost Soloy nezajistila, aby maják fungoval správně.

Právní firma Schwabe, Williamson & Wyatt z Anchorage, která zastupuje rodinu Kellnerových, neodpověděla na žádost o komentář.

Zástupce společnosti Soloy se odmítl vyjádřit, když byl zastižen na telefonu.

Společnost Triumvirate ve svém prohlášení, které jí předala mluvčí Mary Ann Pruittová, odmítla probíhající soudní spor komentovat.

„Společnost Triumvirate LLC a její zaměstnanci znovu vyjadřují soustrast rodinám, které ztratily své blízké, a pozůstalým, kteří byli při havárii vrtulníku zraněni,“ uvádí se v prohlášení. „Aby bylo jasno, společnost Triumvirate LLC nebyla za havárii zodpovědná a nároky vznesené proti společnosti Triumvirate LLC nejsou oprávněné.“

Žádné poplachy

Muži původně plánovali přespat v objektu Tordrillo Mountain Lodge poblíž Skwentny, ale případ COVID-19 je přiměl, aby se místo toho ubytovali v domě u jezera Wasilla. V den nehody se vydali na zhruba dvacetiminutový let do pohoří Chugach.

Než vrtulník narazil do nejmenovaného šestitisícového vrcholu ve vzdálenosti 10 nebo 15 metrů od vrcholu, skupina se několikrát pozdě odpoledne pohybovala v terénu nad ledovcem Knik, když Russell manévroval nad hřebenem a hledal místo k přistání, zjistili federální vyšetřovatelé.

Krátce po půl sedmé večer se ve strmém terénu náhle zastavil sledovací signál, ale z důvodů, které se stále vyšetřují, nebyla zahájena žádná záchranná akce. Nouzový lokátor, který vysílá nouzový signál, se při nárazu nespustil. Podle vyšetřovatelů se vrtulník zřítil ve výšce asi 5 500 stop a poté se skutálel 800 nebo 900 stop z kopce.

Trvalo téměř dvě hodiny, než se objevily první oficiální náznaky, že skupina zmeškala. Trosky byly spatřeny až po třech hodinách, což spustilo záchrannou misi.

Těsně před půlnocí záchranáři Aljašské národní gardy, kteří dorazili k vraku, našli podle zprávy o incidentu uvnitř vrtulníku pět lidí – Horvath byl jediný, kdo zůstal naživu. Šestá osoba byla nalezena mrtvá venku, asi 30 metrů od vrtulníku.

Touto osobou byl Kellner, uvedla řada zdrojů oslovených pro tento článek.

Snímek obrazovky Davida Horvatha z videa z is kanálu YouTube z 10. února 2021. Horvath přežil havárii vrtulníku 27. března 2021, při níž zahynulo pět lidí. (Screenshot z YouTube)
Horvath, kterého po zlomených žebrech a vykloubených kolenech uvěznil sníh v sedačce, byl vyproštěn až po téměř šesti hodinách, uvedl jeho advokát. Kvůli omrzlinám přišel o všechny prsty na levé ruce a o některé prsty na pravé ruce. Jeho tělesná teplota byla 82 stupňů.

Horvath po návratu domů potřeboval měsíce terapie a operací, uvedl Knutson, který s ním loni na podzim strávil několik dní v České republice. Stále se ještě nevzpamatoval z emocionálního traumatu, řekl Knutson.

„Člověk si nese ten smutek a pocit viny, že jako jediný přežil,“ řekla. „To je, řekla bych, ta nejvýraznější věc: aby člověk kráčel životem a přemýšlel proč.“

Kdo se díval?

Horvathova žaloba, podaná koncem března u vrchního soudu v Anchorage, tvrdí, že jediná odpovědnost za nedostatečné sledování a nouzovou reakci po nehodě padá na chatu a její majitele. Tvrdí, že smlouvy uzavřené v ten den přenesly část odpovědnosti za bezpečnost ze společnosti Soloy na Triumvirate, což chata zpochybňuje.

„Tragédie počáteční havárie se exponenciálně zhoršila, když pronajímatel letadla a jediný subjekt, kterému byla svěřena provozní kontrola … ignoroval jasně stanovené průmyslové standardy a zcela selhal při zahájení jakékoli nouzové reakce na viditelně nehybné a nekomunikující letadlo,“ napsal Knutson v e-mailu. „Toto ‚druhé‘ selhání způsobilo smrt dvou dalších osob a velmi blízko způsobilo smrt pana Horvatha.“

Vedle společností Triumvirate a Rheam je v této žalobě uvedena také společnost Spurr Mountain LLC, která podle záznamů Matanuska-Susitna Borough vlastní pozemek, na němž se chata nachází.

Žaloba tvrdí, že to byla právě chata, která měla let monitorovat, komunikovat se skupinou a zahájit záchranný plán, jakmile se skupina ocitla mimo kontakt po dobu delší než 60 minut, jak to nařizují standardy v odvětví heli-ski.

Poslední komunikace chaty s vrtulníkem proběhla podle Horvathovy žaloby v 17:30 hodin.

Někdo z chaty zavolal po 20. hodině Harmsově společnosti Third Edge Heli, aby se „zeptal, zda něco ‚nevědí'“, uvádí se ve stížnosti. Společnost Third Edge Heli poté informovala společnost Soloy a úřady o pohřešovaném vrtulníku a poté pronajala pilota, který letěl do oblasti a spatřil trosky těsně po 21:30, kdy byla zahájena záchranná mise.

Podatelna se však odvolává na předpisy Federálního leteckého úřadu, podle nichž je odpovědnost za řízení provozu striktně na vrtulníkové společnosti, která má smlouvu o přepravě cestujících, uvedl Pruitt. V tomto případě to byla společnost Soloy.

Společnost Triumvirate v den nehody také uzavřela dohodu o spolupráci se společností Third Edge Heli, která jí pomáhala s komunikací, sledováním letu a případnou nouzovou reakcí, uvedl Pruitt. Právě Third Edge měla zůstat po celou dobu v přímém spojení s týmem na hoře, řekla.

Zaměstnanec společnosti Third Edge se tento týden odmítl vyjádřit.

Obě žaloby požadují náhradu škody, která bude stanovena u soudu. Obě byly podány koncem března, aby se vešly do dvouleté lhůty, kterou Aljaška pro podobné občanskoprávní žaloby vyžaduje.

Zdroj: adn.com