Je Ostrava známá pro těžbu uhlí? Kdepak, to už je dávno pryč. V sobotu ráno v Děčíně poprvé připlula loď s uhlím z Austrálie, jež se tam dostala po Labi, míří ale do Ostravy. (Foto: Flickr)

Uhlí bylo dovezeno prostřednictvím lodní dopravy, jelikož vlaková je momentálně přetížena, informovala Česká televize a portál zdopravy.cz.

Importované uhlí se běžně dováží do Ostravy z nizozemského Rotterdamu prostřednictvím nákladních vlaků, momentálně ale železniční doprava je přetížena, proto bylo uhlí tentokrát dovezeno lodí. Je možné, že i v budoucnu bude této možnosti čas od času využívat.

300 tun australského uhlí bylo ještě vyloženo po cestě v Německu, jelikož loď s původním množstvím uhlí (1400 tun) by přes Labe až do Děčína neproplula, kde zas zboží bylo naloženo na vlak a dále pokračovalo v cestě do Ostravy.

I přestože pohled na lodě naložené uhlím putující Labem není nezvyklý, tato událost je nepochybně průlomová. Dříve se totiž uhlí vyváželo z ČR, nyní se situace změnila a uhlí se dováží.

Toto de facto potvrzuje i děčínský jeřábník Zdeněk Novák:

„Je to poprvé, co se tu vykládá uhlí k nám, z lodí do vagonu.“

Dříve lodě s uhlím pluly po Labi regulérně, dovážely uhlí třeba do elektrárny ve Chvaleticích, ale i vyvážely. Ovšem v současnosti je situace opačná. Uhelné doly jsou uzavřené, těžba je skoro zcela ukončena. Poslední ostravský hlubinný důl se nejspíš uzavře letos. Tak se Ostravsko, kde bylo všechno nastaveno na uhlí, stane z největšího producenta uhlí v ČR největším odběratelem importovaného uhlí.

Na rozdíl od hlubinných dolů na černé uhlí povrchové doly na uhlí hnědé zatím stále jedou naplno a zpracovávají enormně vysoké poptávky.

„Naše uhlí posíláme do elektráren a také o tříděné uhlí pro domácnosti je enormní zájem,“ uvádí mluvčí Sev.en Energy Eva Maříková.

Nicméně až se rozhodne vláda, tak těžba skončí i tam. Každopádně i těmto dolům nezbývá dlouhý život, podle programového prohlášení přechod od uhlí by měl být dokončen už do roku 2033.