Módní průmysl, který je sedmým největším odvětvím ekonomiky, vytváří významný podíl celosvětových tržeb a zaměstnává tisíce lidí. (Foto: Flickr)

V uplynulých dvou letech nebyl tento průmysl ušetřen dopadů kovidové pandemie a krize životních nákladů – nicméně v mnoha oblastech se již vrátil na úroveň z doby před vypuknutím epidemie a následné finanční krize, nebo ji dokonce překročil.

I módní průmysl reaguje na světové dění

Vše závisí na poptávce spotřebitelů. Zatímco rok 2022 znamenal konec pandemie, kdy se očekávalo určité oživení poptávky po módních trendech, následně začala ruská agrese na Ukrajině a s ní krize životních nákladů a vysoká inflace.

Třebaže minulý rok zaznamenaly v prvních pěti měsících zvýšenou poptávku módní kategorie, jako jsou například šaty, vysoké podpatky, nebo dokonce i obleky, kvůli stoupající inflaci nebyl přílišný zájem o nové módní trendy roku 2022. Minulé léto se spousta spotřebitelů vrátila z dovolené a zjistila, že vše kvůli inflaci vše výrazně zdražilo. To zasáhlo větší části módního průmyslu – a to zejména diskontní segment.

Dokazuje to odbornice na digitální kupony Irina Yefremenko ze slevové platformy Promocodius: „Čeští spotřebitelé se minulé léto drželi zkrátka a více než letní trendy vyhledávali slevové kupony na nákup potravin, léků nebo kosmetiky. Toto léto je trend jiný – řebříčku vyhledávaných slev vévodí móda, obuv a módní doplňky. Zaznamenali jsme téměř 30% nárůst zájmu o letní slevy a výprodeje v porovnání se stejným obdobím loňského roku.“

Podle průzkumu provedeného společností PromoCodius vzrostla poptávka Českých spotřebitelů po zlevněných letních trendech módních řetězců s mezinárodní působností, jako je H&M (nárůst o 22 % v porovnání s předcházejícím létem), Zara (nárůst o 19 %), Mango (nárůst 12 %) a po slevách na prodejních platformách typu Zalando, Zalando Lounge, About You a Answear.

Zájem spotřebitelů o módu roste

Období dovolených je hnacím motorem spotřeby a Česko společně s celou Evropou se jednoznačně vrací do doby, kdy bylo (nejen letní) cestování běžnou praxí. Svým způsobem vidíme, že navzdory stálému strachu z opětovného růstu cen mají spotřebitelé jakousi zásobu a chuť utrácet za módu. Problémem je, že se účty za energie mohou i v blízké budoucnosti zvyšovat, protože nevíme, jak dlouho bude trvat konflikt mezi Ruskem a západním světem.

Nicméně prozatím se zdá, že bude poptávka po módním zboží toto léto mimořádně silná. Spotřebitelé poučení z minulých zvýšení cen však více než kdy jindy sahají po oblečení a obuvi z výprodejů a k nákupům využívají slevové akce.

PromoCodius je online platforma, která nabízí aktuální kupóny, nabídky a slevy pro tisíce známých a předních prodejců. Založena byla v roce 2016. Působí na Ukrajině, v České republice, Polsku, na Slovensku, v Rumunsku, Švédsku, Dánsku, Finsku, Norsku, Španělsku, Mexiku, Spojených státech a Turecku.

Komerční sdělení.