Zatímco miliony Evropanů odlétají na letní dovolenou, Brusel nutí letecké společnosti k dalšímu šílenství v oblasti ochrany klimatu: contrails jsou náhle považovány za nebezpečí – a letecké společnosti za to mají draze zaplatit. Odvětví se bouří. (Foto: Flickr)

Zatímco miliony Evropanů odlétají na Mallorku nebo do Řecka, v leteckém průmyslu si kvůli novému nařízení EU lámou hlavu: od začátku roku musí letecké společnosti u každého letu podrobně zdokumentovat, kdy, kde a za jakých podmínek by se mohly tvořit contrails – bílé pruhy na obloze, které dosud málokdo považoval za problém.

Důvod: Brusel je označil za novou klimatickou hrozbu – v některých případech dokonce nebezpečnější než CO₂. Návrh: letadla by se měla v budoucnu vyhýbat vlhkým vrstvám vzduchu, kde by se mohly tvořit dlouhotrvající pruhy. Stručně řečeno: vyhnout se contrails – za každou cenu. Výsledek: objížďky, zvýšená spotřeba paliva – a rostoucí ceny letenek.

Opatření je součástí rozšířeného systému EU pro obchodování s emisemi (EU ETS). Nejdůležitější je, že se již nezaznamenává pouze CO₂, ale také vodní pára, saze a síra – vše, co může vést ke vzniku contrails. Nová ohlašovací povinnost pro lety v rámci Evropského hospodářského prostoru je jen prvním krokem. Později má být zahrnuta celosvětová letecká doprava – a s ní možná i nová „daň z contrailů“.

Letecké společnosti bijí na poplach

Mezinárodní letecké společnosti jsou pobouřeny. Willie Walsh, generální ředitel zastřešující organizace leteckých společností IATA, prohlásil: „Bez spolehlivých údajů o počasí je prakticky nemožné předpovědět, kdy se vytvoří trvalé contraily. Věda na to zatím prostě není.“

Walsh naopak vyzývá k dobrovolnému, vědecky podloženému průzkumu předtím, než budou miliony cestujících požádány o zaplacení. Před nařízením varuje i sdružení amerických leteckých společností Airlines for America: je vědecky pochybné a právně rušivé, protože by mohlo ovlivnit i mezinárodní lety.

Další klimatická dojná kráva?

Brusel tomu oponuje – a vidí v tom obrovský potenciál: letecké společnosti již nyní platí za CO₂ certifikáty, které se samozřejmě připočítávají k ceně letenky, přibližně 2,9 miliardy eur ročně. Kontrails by se mohly stát dalším velkým obchodním segmentem: Senzory, satelity, software – a někdy i nová daň?

Specializovaná média, jako například Financial Times, informují o zuřivých zákulisních bojích. Letecké společnosti varují, že nová regulace je byrokraticky přetížená, neefektivní – a nakonec drahý papírový tygr.

Daňová past

Skutečný háček: nikdo přesně neví, kdy a kde se vytvoří nebezpečný contrails. To přiznává dokonce i Eurocontrol a Německé středisko pro letectví a kosmonautiku (DLR): Předpovědi počasí pro tyto efekty jsou zatím nespolehlivé.

Změna letové trasy tak může snadno vyjít naprázdno – nebo dokonce vést ke zvýšení emisí CO₂. Klasický konflikt cílů, který Brusel dosud ignoroval.

Dvojí metr u tryskáčů

Zatímco běžní rekreanti jsou prohlašováni za klimatickou zátěž, funkcionáři nevládních organizací a úředníci EU letos opět odlétají na různé klimatické summity – dálkovými lety. Mimochodem, tyto mezinárodní lety jsou prozatím z nařízení vyňaty.

To vadí i odborům pilotů: „Dálkové lety způsobují většinu contrails, které mají vliv na klima, ale jsou ušetřeny? To je nelogické a nespravedlivé,“ uvádí se v prohlášení evropských pilotů.

Nové opatření EU vypadá jako další příklad aktivismu klimatické politiky bez smyslu pro proporce, bez spolehlivých údajů, bez přesné měřitelnosti – zato s maximální byrokracií. A s největší pravděpodobností: brzy s příplatkem pro všechny, kdo létají. Pak budou dovolené ještě dražší.

Zdroj: exxpress.at