Znojemské okurky z Turecka, piškoty z Polska a Apetito z Německa: Kam zmizely tradiční české značky? (Foto: Flickr)

V posledních letech si čeští spotřebitelé stále častěji všímají, že oblíbené tradiční značky, které po desetiletí spojovali s domácí výrobou, se přesouvají za hranice.

Znojemské okurky pocházejí z Turecka, piškoty se vyrábějí v Polsku a tavené sýry Apetito míří do Německa. Co stojí za těmito změnami a jaké dopady mají na české zákazníky?

Znojemské okurky

Znojemské okurky, symbol jižní Moravy, prošly výraznou změnou. Společnost Orkla, vlastník značky Znojmia, přesunula část výroby do Turecka kvůli levnějším okurkám. Ačkoliv se nálev stále připravuje podle tradiční receptury, mnozí spotřebitelé kritizují odlišnou chuť a konzistenci tureckých okurek.

Piškoty z Polska

Podobný osud potkal i piškoty, které se tradičně spojovaly s českou výrobou. Mnohé značky, jako například Opavia, přesunuly výrobu do Polska, kde jsou nižší výrobní náklady. Zákazníci si stěžují, že ačkoliv kvalita zůstává zachována, ztrácí se autenticita spojená s českým původem.

Apetito v Německu

Tavené sýry Apetito, oblíbené pro svou krémovou konzistenci, čeká přesun z Hodonínských mlékáren do Hamburku. Francouzská společnost Savencia, která mlékárnu vlastní, oznámila uzavření hodonínského závodu do konce února 2026 kvůli poklesu poptávky po tavených sýrech a neekonomické produkci. Výroba Apetita bude pokračovat v Německu.

Přesun výroby do zahraničí není ojedinělý jev. Hlavními důvody jsou ekonomické faktory – nižší náklady na suroviny a pracovní sílu v zahraničí, větší výrobní kapacity a snaha uspokojit globální poptávku.

Tento trend však vyvolává rozporuplné reakce. Zatímco někteří spotřebitelé oceňují dostupnost a konkurenceschopné ceny, jiní lamentují nad ztrátou tradice a místní identity.